Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 2446 ggr
Louiseeee
2012-06-25 21:17

Rörlighet?

Vet inte om vi har någon sådan här tråd! Så jag postar en - ifall det finns någon liknande så kan vi ju ta bort denna. Är själv inte opererad men väldigt nyfiken.

Hur rörlig är du sen efter operationen?

Är det någonting som du kunde göra förut, som du inte kan göra efter operationen?

Annons:
Juliasundstrom
2012-06-25 21:48
#1

Jag har funderat över det där, och jag kan faktiskt inte komma på något som jag kunde göra innan men inte efter :) Visst kan jag känna mig lite begränsad ibland men inget som stör mig. Det kan tex vara när jag kör bil och ska backa, då kan jag inte riktigt vända mig lika mycket bakåt som jag kunde innan. Dock hittar man sina små knep som kompenserar upp alla små problem man stöter på i vardagen :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Anna
2012-06-26 12:58
#2

Jag känner faktiskt inte heller av så mycket stelhet. Jag har ju "bara" 6 kotor stelopererade uppe i bröstryggen. Böja mig ner till golvet och sådant är inga problem, dock är jag helt stel vad gäller vrida sig i sidled (som Julia nämnde i #1). Att vrida sig och titta över axeln är i princip omöjligt, det bara tar stopp, så får istället vända mig om helt. Inget direkt jätteproblem, men absolut en skillnad mot hur jag kunde röra mig innan op!

Kom på en annan sak också - att ligga på mage i t.ex sängen eller på stranden. När jag ligger på mage är det jättesvårt för mig att lyfta upp huvudet och se mig omkring eller titta på någonting. Kan liksom inte böja ryggraden åt det hållet, så får istället rulla runt och sedan titta upp.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[NalaMeya]
2012-06-26 17:20
#3

Håller med tidigare om att det där med att kolla över axeln är det som jag haft mest problem med sen operationen. Sen kan det vara lite svårt att typ sitta ner och knyta skorna eller liknande, då tar det liksom emot. Men annars är det nästan så att man känner sig som vanligt :)

[Thiah]
2012-06-26 18:50
#4

Titta åt sidan, över axeln eller rotera överkroppen är svårt om inte helt omöjligt. Jag kan inte nå golvet alls längre , fast tror jag inte var så duktig på det innan heller. Jag har svårt med en hel del för stelhetens skull men man vänjer sig och jag hade/har en väldigt stor krök samt rotering. Men man vänjer sig som sagt och lär sig hur man ska bete sig för att kompensera. Dock kan jag bli ruskigt frustrerad på det ibland.

CamillaS
2012-07-01 17:14
#5

Håller med som alla andra har sagt. trots att jag "bara" har opereat kotorna T4 till T12 så känner jag mig mer stel än innan. Har svårt att böja mig frammåt har märkt det ofta när jag t.ex ska plocka lösgodis från nedersat raden i butiken så måste jag nästan alltid böja på knäna för att komma ner dit.
Har även problem med att titta över axeln som ni andra har skrivit.

Upp till toppen
Annons: