Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 2595 ggr
citytjejen
6/2/12, 1:13 PM

Skoliosoperationer "nuförtiden"?

Hej! Jag är ny här på forumet och har inte hunnit kolla runt så mycket, kanske finns svaret här bland alla inlägg… :)

Hur som helst, jag blev opererad för skolios 1991, då satte man in titanstag och -skruvar samt tog ben från höftskoveln som fick staga upp "byggnationen" i ryggen.

Gör man på detta vis nuförtiden? Hörde eller läste nånstans för ett antal år sen att man använder något annat materal nu istället för att ta ben från höftskoveln? Ni som opererats på senare tid så att säga, hur gjorde man då?

Hälsningar Christina

/Christina

Annons:
Juliasundstrom
6/2/12, 1:18 PM
#1

Jag opererades nyligen men är inte riktigt säker på material osv. Innan operationen sa dom att dom tar från kotutskotten och stadgar upp med och om detta inte skulle räcka skulle dom ta från höften :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

citytjejen
6/2/12, 1:32 PM
#2

Hej, intressant! När jag opererades så fattade jag det som att de hyvlade bort kotutskotten och "slängde" dem :) och sen tog pommes frites-formade benbitar från höften.

Minns att min pappa berättade detta för min bästis,sen kunde hon inte äta pommes frites på ett tag :P

/Christina

[Thiah]
6/2/12, 7:51 PM
#3

#2 jag har haft det lite som du. Jag opererades med titan pga nickelallergi, annars används oftast kirurgiskt stål.

På mig tog de ben från ena höften och satte mellan stagen och kotorna,

CamillaS
6/3/12, 8:26 PM
#4

När jag opererades 2003 så tog dom ben från höften också och la in mellan kotorna.
Jag fick också två titanstag som nu är bort opererade igen 2012.

citytjejen
6/3/12, 10:49 PM
#5

Intressant att läsa era svar, verkar variera lite alltså. Mina stag och skruvar är ju i titan, kanske av samma orsak som #3, minns faktiskt inte.

/Christina

[Thiah]
6/5/12, 11:16 AM
#6

#5 kan vara att dom alltid sätter in titan nuförtiden eftersom det anpassas så bra inuti kroppen.

Annons:
[Thiah]
6/5/12, 11:16 AM
#7

#5 kan vara att dom alltid sätter in titan nuförtiden eftersom det anpassas så bra inuti kroppen.

citytjejen
6/5/12, 1:31 PM
#8

#6 Ja så är det nog, dessutom är det ju ett lätt material också.

/Christina

Agnez94
6/22/12, 6:55 PM
#9

Sant, nicel allergier är ganska vanligt tror jag och titan är ett ämne som är väldigt obenäget till att reagera med andra ämnen (i alla fall kroppens ämnen). Men det kan också handla om att det är ganska stora mängder som ska in i ryggen och då skulle det kanske vara mindre bra med en metall som är reaktionsbenägen.

ÄR själv opererad och har aldrig hört något om att ta ben för att stabilisera upp ryggen. De kanske inte brydde om att säga det. Har två stag och 22 skruvar i min rygg (tror jag) även 7 klammrar från föregående operation

Upp till toppen
Annons: