Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 3916 ggr
Anna
6/1/12, 11:01 PM

Hypermobil/överrörlig

Om jag förstått det rätt är skolios en hypermobil "sjukdom"/åkomma.

Är det någon här som upplevt andra hypermobila eller överrörliga besvär eller fått några andra sådana diagnoser förutom skolios?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Anna
6/1/12, 11:06 PM
#1

Jag var väldigt överrörlig som barn, mina armbågar gick ur led var och varannan vecka minns jag och det blev många smärtsamma sjukhusbesök för att lägga tillbaka armbågsleden på rätt ställe. Det växte jag dock ifrån så det slutade någonstans runt 10 års åldern.

Utöver det har jag även diagnosen Osteokondrit i båda fotlederna, dvs lösa brosk- och benbitar vilket är väldigt smärtsamt och obehagligt då man känner hur de lösa bitarna rör på sig (man kan även höra dem).

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
6/1/12, 11:16 PM
#2

jag har ingen sådan diagnos, inte hört något om att skolios och överrölighet automatiskt hör ihop.

Jag är väldigt rörlig i höfterna men thats it.  Skolios kan ge så många effekter på så många människor att det är svårt att säga vart den hör hemma. Neurologisk sjukdom, hypermobilitet sjukdom, ordinär skelett sjukdom?  osv…

Anna
6/1/12, 11:22 PM
#3

Nej precis, skolios i sig är ju inte enbart en hypermobil sjukdom, men jag har läst och hört att de två ofta hör ihop, så skulle vara intressant att se om någon annan också är hypermobil här inne!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
6/1/12, 11:26 PM
#4

jag tror inte jag klassas som sådan. Mina höfter ger mig smärta men det är det enda sättet att böja sig.  Så jag tror de har blivit extra mjuka pga att jag inte kan böja andra delar av ryggen.

Resten av mig är smidigt som ett kassaskåp Tungan ute

Juliasundstrom
6/2/12, 8:42 AM
#5

Det är inget jag märkt av själv men fick höra från min läkare att jag hade något överrörliga leder!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
6/3/12, 8:18 PM
#6

Har varit med om att det knakar i fotlederna i bland då jag går vanligt eller i trappor men det är inget som jag direkt har ont av eller så, så jag tror inte att det är något sådant som du beskriver iaf.
Jag har täremot en överrörlig tumme som jag kan trycka bakåt lite onormalt mycket jämfört med den andra.Flört

Annons:
[Thiah]
6/5/12, 11:18 AM
#7

Knakande leder har jag gott om , kan dela med mig om någon är sugen ;)

[NalaMeya]
6/5/12, 9:07 PM
#8

Jag har också överrörliga leder, knäna framför allt men även armbågarna. Knäna kan jag ta så långt bak att benen formas som bananer eller vad man ska säga. Står oftast så för att det är mitt "avslappnade" sätt, men då kommer det ofta en fråga: "Vad gör du med dina ben??" ;)

[Thiah]
6/12/12, 6:39 PM
#9

#8 har en vän som kunde det där och jag tycker det är så obehagligt att se på, samma sak med folks tummar.. urk Tungan ute

Neoos
6/13/12, 6:31 PM
#10

Jag är också överrörlig, det skulle inte förvåna mig om skolios och överrörlighet har ett samband.

CamillaS
6/13/12, 10:23 PM
#11

Jag såg nyss ett gammalt blogginlägg på min blogg där jag skrivit att en läkare sa att jag har överrörliga kotor. Det hade jag glömt bort. Tungan ute

#9 Haha jag brukar få den reaktionen av omgivningen när jag visar upp det. Flört

Laban83
7/1/12, 3:07 PM
#12

Hej, jag är ny!

Jag såg tipset om  "skolios iFokus" av Camilla, sajtvärden på cohrs.se, där hon och jag diskuterade skoliosproblem.

Om detta med skolios och överrörlighet, så tror jag absolut att det hör ihop. Jag själv har överrörliga höfter och smärtor av det.

Det verkar väldigt logiskt att en person som av DNA programeras till att växa fel med ryggraden, säkert också har andra ledsvagheter… // Tina

maria_c_r
8/26/12, 9:12 PM
#13

Jag är lite överrörlig:

*kan röra hela ryggen med vänster hand

*skomakartummar

*kan dra tummen så att den rör underarmen

*kan stå kvar med raka ben och sätta ned händerna i golvet

såna saker… Säkert nåt mer men minns inte nu.

Annons:
Upp till toppen
Annons: