Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 1903 ggr
Juliasundstrom
6/1/12, 8:54 PM

Journalkopior

Beställde hem min journal för drygt en månad sedan och fick hem dem idag. Dock är det vääldigt många ord jag inte förstår så jag tänkte att ni kanske kunde hjälpa mig? ;) om det är någon som är väldigt duktig på läkarspråk vill säga Flört

Hypoton
Kaudalt
Pedikeln
Kotkroppen
Lateralt
Paravertebralt
Kortex
RAML
RAsag
RHi
sagittala diameter

Hm många krångliga ord men om någon vet något om dessa kan ni ju hojta till! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
CamillaS
6/1/12, 8:59 PM
#1

Hmm ja sånt där är alltid lika jobbigt när man ska läsa journaler. Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med orden, rena grekiskan för mig haha! Lateralt är något jag känner igen och kotkroppen men mminns inte innebörden av dom.

Men ja, jag sitter i samma sits. Har läst igenom min journal jag med och där är det också massa konstiga läkarord som man inte förstår sig på alls.Tungan ute

[Thiah]
6/1/12, 9:17 PM
#2

Kaudalt: beskriver exempelvis organs position och orientering i rummet och i relation till andra delar av kroppen¨

Pedikeln + kotkropp : Bild Bilden kanske visar det du vill veta.

lateral (mot sidorna)

Kortex: hjärnbalk

Hypoton:  Betyder låg muskelspänning

Det är dom jag kan tyda med hjälp av  mina böcker och wikipedia.  Ska du på återbesök så be läkaren förklara för dig. Om du inte ska det så kan har jag en sjuksköterska eller två som jag kan kontakta.

[Thiah]
6/1/12, 9:21 PM
#3

Ni ska inte behöva ta emot journaler med konstiga ord utan att få en förklaring. Insatta sjuksköterskor kan förklara det mesta för er men läkaren borde förklara egentligen (i en perfekt värld…)

Juliasundstrom
6/1/12, 9:50 PM
#4

Åh tack så mycket Thiah det hjälpte mycket! Jag ska snart på återbesök så jag får se om läkarn har tid att förklara! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Juliasundstrom
6/1/12, 9:53 PM
#5

Thiah, du som var så duktig på det här. Det står såhär : Således lite hypoton, lite ledlaxitet. Hur ska jag tyda detta på bästa sätt? :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
6/1/12, 10:15 PM
#6

Du har lite låg muskelspänning samt onormalt ökad rörlighet i leden.

Du verkar vara lite överrörlig i en led pga låg muskelspänning.

Annons:
Juliasundstrom
6/1/12, 10:24 PM
#7

#6 okej tack så mycket! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
6/1/12, 10:31 PM
#8

#7 så lite så. Hoppas det ger lite ljussken på historien.  Och jag hoppas jag lyckats ge rätt sken Tungan ute

Juliasundstrom
6/1/12, 10:33 PM
#9

#8 ja men absolut tack för hjälpen! Glad

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Upp till toppen
Annons: