Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 3936 ggr
Bebblan
5/1/12, 4:22 PM

Korsett efter operation?

Många säger till mig att man måste ha korsett en lång tid efter skoliosoperationen, är det sant?

Tacksam för svar :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Annons:
[NalaMeya]
5/1/12, 4:44 PM
#1

Nä, det är det inte, i alla fall inte för mig. Det var så "förr" att man var tvungen att ha det men som sagt, tror inte man behöver det längre :)

CamillaS
5/1/12, 4:44 PM
#2

Jag vet att man behövde ha det förut men idag verkar det som att dom flesta slipper korsetten helt efter åt.
Jag har faktiskt inte hört om någon som har fått fortsätta använda sin korsett efter operationen. :)

Bebblan
5/1/12, 5:07 PM
#3

Okej, tack för svaren :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

CamillaS
5/1/12, 5:38 PM
#4

#1 Vi skrev visst samtidigt. ;)

[NalaMeya]
5/1/12, 6:46 PM
#5

#4 Ja det gjorde vi visst :) Men jag tror ändå att vi inte svarade på samma sak. Måste bara fråga Bebblan: Menade du en korsett för att du opererats (typ operationskorsett) eller menar du i fall du måste fortsätta ha den ev korsetten du har nu? Jag uppfattade det som att du menade om man kommer en korsett efter operationen? Haha lite rörigt, men jaja ;)

Bebblan
5/3/12, 12:56 PM
#6

#5 Jo, jag menade en "operationskorsett", haha :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Annons:
[NalaMeya]
5/3/12, 3:40 PM
#7

#6 Aa men vad bra då förstog jag dig rätt, haha ;)

[Thiah]
5/3/12, 9:17 PM
#8

Jag skulle säga att det beror på svårigeheten i operationen. Vet att man ibland, ännu idag, får en korsett under några veckor efter operationen men detta verkar vara väldigt ovanligt.  Och detta är i sådana fall en ny sorts korsett mot den du haft innan operationen.

Vad jag förstått Bebblan så verkar du inte ha en extraordinärt svår skolios så jag tror inte du behöver någon korsett.

Vilket sjukhus har du kontakt med?

Bebblan
5/5/12, 11:18 AM
#9

#7 Hahah okej :)

#8 Svår, beror på vad du menar med svår :P

Jag har 48 grader, och jag har kontakt med Västerås Lasarett/sjukhus vad dom än kallar det :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[Thiah]
5/5/12, 1:15 PM
#10

#9 jag hade en 70 gradig , "vanlig" krök och jag nehövde ingen korsett. Tvivlar på att du får. Har du bestämt dig för operation?

Denna kommentar har tagits bort.
Bebblan
5/7/12, 12:10 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#12

#10, Jaså, nehe.

Jag var på röntgen idag, och blev VÄLDIGT glad :)

Utan korsett (till höger) har jag 48° & med korsett (till vänster) har jag 21° :'D

Så eftersom att kröken jämnfört med innan jag fick korsetten i januari har minskat och jag har fuskat väldigt mycket så verkar Atlasprofilaxen ha hjälpt :)

Så nu ska jag ha den varje dag i 23 timmar, jobbigt men värt det har jag insett nu :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[Thiah]
5/7/12, 6:44 PM
#13

#12 Vad skönt! Kämpa på med korsetten för det verkar ju fungera bra för dig.

Annons:
Bebblan
5/8/12, 9:32 PM
#14

#13 Ja, faktiskt, det ska jag :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

RuiXue
5/9/12, 7:57 PM
#15

Min kusin brukar typ alltid vara tvungen att ha hård korsett efter sina operationer, men så har hon en bakomliggande genetisk bindvävssjukdom som ligger bakom skoliosen, bindvävssjukdomen påverkar även läkningen utav ryggen så det är nog därför.

Jennie


Bebblan
5/16/12, 11:12 PM
#16

#15 Vad jobbigt :/

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Upp till toppen
Annons: