Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 3892 ggr
[Thiah]
2012-04-30 18:44

Hur är det med känseln?

Jag opererades andra gången 2003 och jag har ännu en del av min skuldra + några delar av ena ärret som inte alls har känsel eller en udda känsel när det kommer till beröring. Jag är på nått sätt rädd för att någon ska nudda de här delarna. Vill sambon ge mig en puss på ryggen så kan jag rycka till för att  hans skäggstubb kanske träffar just de där delarna där känseln är konstig. Det är som om nägra lager av huden känner beröringen men inte alla. Känns ganska konstigt.  Sen är jag nog rädd om mina ärr fast dom idag är läkta och inte gör ont, det sitter liksom i huvudet. Tungan ute

Minns att jag låg väldigt många timmar på min höft under min första operation -96 och det tog säkert 10 år innan all känsel kom tillbaka i den höftens skinn. Detta för att min kropps tyngd tryckt sönder nervtrådarna under operationen.

Hur har ni det med känseln? Jag kan väl inte vara den enda med mysko hud Flört

Annons:
Juliasundstrom
2012-04-30 19:14
#1

Det har visserligen bara gått 4 veckor sedan min operation men min känsel är borta mellan skulderbladen och vissa delar av ärret längre ner :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
2012-04-30 19:16
#2

Den kommer tillbaka så småningom men det verkar ta vissa delar längre än andra.

[CajsaBajsa]
2012-04-30 21:44
#3

Jag har inte opererat ryggen men jag har ett ca 15 cm. långt operationsärr på ena låret (flera år gammalt), och där har jag också jätteskum känsel. Själva ärret är normal känsel fast annorlunda eftersom det är ärrvävnad, men brevid har jag något liknande som du beskriver, att det är som att jag inte har ytkänsel men ändå har det. Så som du skriver med olika lager har jag aldrig tänkt förut, men det beskriver faktiskt känslan väldigt bra.

Anna
2012-04-30 22:36
#4

Har bara gått ca 5 veckor sedan min operation (främre steloperation). I början var jag överkänslig och okänslig på samma gång, det var jättejobbigt att bara t.ex ha kläder på sig som nuddade huden runt ärret. Idag är överkänsligheten så gott som borta men jag är fortfarande som "bedövad" nästan längs hela ärret, så när som på ett par ställen där jag är lite överkänslig istället. Jag är inte så orolig, tror det rättar till sig, men om inte känseln kommer tillbaka överallt är det inte hela världen heller!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
2012-04-30 22:48
#5

Jag har mitt ömmaste/konstigaste ställe på toppen av min skuldra (alltså längst ärret menat) . Jag har förstått att Attlid har ärr på samma ställe. Jag tror mitt har blivit extra känsligt efter 2 operationer längs samma ärr på under 16 år… Huden har nog inte hunnit med att reparera ärren ännu.

CamillaS
2012-05-01 13:36
#6

För mig har det gått nu 3 månader och 2 veckor sen jag gjorde min andra operation.
Jag har också som "bedövad hud". På operationen 2003 så försvann känseln typ bara längs med ärret, men nu andra operationen så har jag fått ett mycket större område där jag inte har känsel. Det är över vänsta skulderbladet och längs med ärret som det käs konstigt i huden.
Men inte alls så mycket på höger sida som på vänster.

Jag frågade min kirurg om det förut när jag tog bort agrafferna och hon sa att det är inte så konstigt när du har blivit opererad två gånger.
Så jag tror att det är något jag kommer få leva med iaf.

Annons:
[Thiah]
2012-08-09 20:38
#7

Tänkte ta upp denna diskussion igen då jag har märkt att mitt ena ärr + området runt det har så konstig/dålig känsel. Så jag vill gnälla av mig lite. Glad

Mitt ena ärr går från skuldran hela vägen till under ena bröstet. Detta ärr vållar mig nu irritation. Rör jag musklerna runt ärret så drar det på andra ställen än jag tror. Jag är öm, huden stel och på ett sätt okänsligt vid detta ärr. Detta gör att halva mitt ena bröst är nästintill okänsligt.  Och  jag hade min sista operation 2003. Detta stör min vardag eftersom ärret är så känsligt så kan jag inte ha en bh med bygel vilket är jobbigt. Det är svårt att hitta bhar som är utan bygel för väldigt smala kvinnor. Det närmaste jag kommit är barn avdelningens….

Någon som har ens liknande problem? Eller bara vill gnälla över ärr? Glad

Anna
2012-08-10 07:09
#8

#7 Exakt samma för mig. Har ärret på samma ställe som du. Halva (nästan hela) höger bröst är helt bortdomnat men samtidigt överkänsligt på samma gång, så att ha bh är riktigt obehagligt ibland. Huden känns, precis som du säger, stel, bedövad och känslig på samma gång. Det är en känsla som är svår att beskriva men väldigt obehaglig. Otroligt jobbigt faktiskt och något som stör varje dag hela dagen. Har gått snart 5 månader sedan min op men vågar inte hoppas på att det försvinner helt.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
2012-08-10 15:56
#9

#7 det har ju gått flera år sen min sista och jag har det ännu kvar. Kan inte ha bhar med bygel alls, det har jag helt gett upp. Har även svårt med vissa mjuka bhar. Som tur är har man såpass små bröst att det funkar, kan tänka mig hur hemskt det skulle vara med stora tunga bröst som verkligen behöver stöd.

EricLarsson1993
2012-08-11 01:38
#10

Det är 2 år sedan jag opereade mig och känslen på min rygg är lite mixad, på stora delar mellan skulderbladen är jag överkänslig men på lika stora delar har jag ingen känsel alls.

Det jobbigaste är när det kliar på de områden jag inte har någon känsel, för det går inte att klia bort det. Det enda man kan göra är att vänta bort det, vilket man blir galen på.

EricLarsson1993
2012-08-11 01:48
#11

Är det någon annan föresten som lider av spasmer sen efter era operationer? Alltså okontrollerade muskelryckningar eller vad man ska säga

Juliasundstrom
2012-08-11 09:08
#12

#10 känner så väl igen det där med kliandet! Det är hemskt!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
2012-08-11 12:11
#13

#10 gaah jaa, det där hemska kliandet.

Annons:
Upp till toppen
Annons: