Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 8866 ggr
[NalaMeya]
2012-04-29 21:07

Varför främre operation?

Jag måste bara få fråga en sak som jag har tänkt på ett bra tag faktiskt ;)

Varför gör man främre operationer? Dom verkar så mycket jobbigare att utföra med att ta bort revben, punktera lungor och grejer. Vad jag har förstått brukar inte heller resultatet bli lika bra som en bakre, ni måste rätta mig om jag har fel. :)

Visste inte ens att man kunde operera skolios på olika sätt förren jag läste om det här, är ju själv opererad med en bakre operation. Men det skulle vara intressant att veta varför man gör främre operationer… :)

Annons:
Juliasundstrom
2012-04-29 21:45
#1

Vad bra att du tog upp det, jag har nämligen också undrat det :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
2012-04-30 18:26
#2

Jag skulle gärna också få veta detta. Aldrig, innan detta forum, vetat att det fanns något som främre operationer.  Har svårt att se fördelen (alltså utan att veta någon egentlig fakta) med en främre operation. Att ta bort revbem är väldigt smärtsamt kan jag meddela. Glad

Jag har själv gjort en operation som var bakifrån men även från sidan där man gick igenom lungor och revben. Kanske är det lättare och ger mindre ärr att göra detta framifrån?

[Thiah]
2012-04-30 18:34
#3

Ni som har gjort en bakre, har ni bara gjort via ryggen? Eller har dom gått via sidan också? Har ni alltså "bara" ett ärr?

Skulle vara roligt och veta om Attlid bara har ett ärr eller två?

Juliasundstrom
2012-04-30 19:16
#4

#3 En främre operation är när de går in från sidan mellan revbenen:)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
2012-04-30 19:18
#5

#4 är det så? Men då har jag gjort en bakre/främre samtidigt.  Tänk så olika det kan vara. Jag trodde främre var ett ärr på framsidan av bröstkorgen, inte sidan.

Juliasundstrom
2012-04-30 20:04
#6

#5 Ja där ser man! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
Anna
2012-04-30 22:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

Det är enbart i Linköping de utför främre skolisoperationer. Jag gjorde min där för snart 5 veckor sedan.

De går in genom bröstkorgen på sidan, alltså lägger snittet mellan två revben och går in genom bröstkorgen, punkterar lungan, sågar ut ett eller flera revben och separerar sedan samtliga revben från kotpelaren (ryggraden) och slipar ner dem ca 1cm för att sedan fästa dem igen. Själva steloperationen av ryggraden sker alltså från sidan och man får ju alltså därför ett stag (istället för två) samt skruvar som går åt sidan (istället för rakt in).

Det jag har fått höra är vid en främre operation tar man färre kotor - alltså blir patienten mindre stel och får mycket färre/mildare problem med utslitningar av kotor och diskar när man blir äldre. Man får absolut inte ett sämre resultat - även om ryggraden inte blir helt rak som vid de flesta bakre operationer så rätas så pass mycket ut att man rent utseendemässigt ser helt rak ut efteråt. Ärret blir ju i sig större då det sitter runt midjan och upp över skulderbladet, som hela tiden rör på sig vilket gör att ärret blir bredare när det väl läker ihop.

Men den största fördelen med främre operationer är just antalet kotor som stelopereras - ryggraden är ju faktiskt inte gjord för att vara stel och diskarna slits ju otroligt mycket mer desto fler stela kotor man har, vilket kan ge problem och smärta i framtiden. Ju färre kotor desto bättre långsiktigt resultat, har jag fått berättat för mig iallafall. Visst, rehabiliteringen är definitivt jobbigare med den punkterade lungan och revbenstortyren :p, men samtidigt tror jag inte de skulle utföra operationen om de inte visste att det faktiskt är värt de extra slangarna och smärtorna efteråt.

Jag har bara ett ärr, det går från precis under höger bröst till upp över höger skulderblad.

Hoppas det besvarade lite frågor iallafall :)

Bifogar en bild som är tagen för ca 5 dagar sedan, 4 veckor post-op.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
2012-04-30 22:30
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#8

Och här är före/efter i röntgenbilder. Trots att min ryggrad inte är helt rak i sig, så är balansen i kroppen återställd - höfter och axlar är i rätt linje till varandra, revbenen är utjämnade och lungorna har fått mer plats. Alltså, trots att ryggraden inte är helt uträtad så SER och KÄNNER jag mig helt rak :) Min midja är jämn, mina höfter och axlar lika så.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
2012-04-30 22:45
#9

#7 Så du har ett ärr som sitter precis där mitt "andra" sitter. Mig öppnade de först vid ryggraden och sedan vid sidan.

Jag blir nästan avundsjuk när jag ser hur ni "unga" får era skolioser fixade på nya, bättre (i mitt tycke) sätt  fast absolut inte lätta sätt. Vill inte att någon tror att jag tycker något liknande. Jag tycker det är helt underbart  att det går framåt med operationer och behandlingar och så vidare Skrattande

CamillaS
2012-05-01 13:53
#10

#3 Jag har två ärr. Ett över bröstryggen och ett lite mindre på vänster sida över höften på baksidan där dom tog ben ifrån för att mala ner och sen strö över ryggraden så att det skulle läka ihop bättre. Såg att du också har ett sånt ärr på din bild i bild tråden. :)

[Amnesia]
2012-05-01 14:24
#11

Hur många grader har du på ryggraden nu tro?!

CamillaS
2012-05-01 15:10
#12

#11 Det är bra om du skriver ut numret på inlägget så vi vet vem du frågar. Flört

[Amnesia]
2012-05-01 16:48
#13

Oj, missade det. Menade #8

Annons:
Anna
2012-05-01 16:52
#14

#11 (13)

Har ingen aning faktiskt, får nog inte veta det förrän vid min 6 månaders kontroll. Innan op var jag över 55 grader sned och min kirurg räknade med att kunna ungefär halvera det gradantalet, så antar det ligger någonstans runt hälften.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
2012-05-01 18:38
#15

#10 Japps, ett litet höftärr har jag med och av precis samma orsak :)

Anna
2012-05-01 19:24
#16

Det är ju också en skillnad mellan bakre och främre - vid en främre operation tar de inget ben från höften utan använder istället revbensmassa. Fast ett extra ärr får man ju ändå - från lungdränet :p

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
2012-05-02 11:29
#17

#16 mina dränage har suttit i själva bröstkorgs ärret så jag har inget extra bara för dem. Dock är ärret lite bredare vid dränagestället. :)

[NalaMeya]
2012-05-02 17:32
#18

#16 Gjorde en bakre och det tas inget höftben så det blir inte nått extra ärr :)

[NalaMeya]
2012-05-02 17:41
#19

#7 Ja, det är olika hur man vill bli efter operationen. Jag trodde att jag med största sannorlikhet fortfarande skulle vara lite sne, men nu när graderna raderats ut är jag supermega glad. Det kunde inte blivit bättre! Hade jag velat göra någon ändring av operationen hade jag velat att dom tog en kota till, just för att ryggraden inte ska fortsätta att kröka sig även efter operationen. Man vill ju ta så få kotor som möjligt men samtidigt vill man ta tillräckligt för att slippa operera om om det skull fortsätta kröka sig. Den risken är ju större vid främre operationer, då man inte kan ta så många:)

Och det där med risken av utslitning av diskar är inte så stor. Många tror det men jag har hört nu efteråt att den risken inte är så stor som folk vill få den till :)

[Thiah]
2012-05-02 19:19
#20

#18 på mig gjorde de det :)

Annons:
[NalaMeya]
2012-05-02 19:32
#21

#20 Jag vet inte varför dom inte gjorde det, men dom jag har pratat med har inte heller gjort det. Men det kanske beror på vilket sjukhus man opereras på…? :/

Anna
2012-05-02 20:12
#22

Jag tror att alla läkare har olika åsikter om vad som är "rätt" och "fel" om skoliosoperationer och att det inte direkt finns några konkreta svar gällande just det här med diskar och antalet stela kotor. Vem du än går till kommer du få olika svar - under de 8 år jag levt med skolios har jag gått till oändligt många olika läkare och kiropraktorer som ALLA sagt olika saker om precis allt.

Nu fick jag inte välja om jag skulle göra en bakre eller främre operation då jag fick remiss till Linköpings sjukhus från min hemkommun Jönköping, men jag litar stenhårt på min kirurg som är otroligt duktig och vet vad han gör. Linköping är ju faktiskt det sjukhus som utför FLEST skoliosoperationer per år, av alla sjukhus i Sverige. Hade jag fått välja i förväg hade jag valt en bakre - men absolut inte på grund av att de tar fler kotor, utan för att slippa den extremt svåra tiden efter operationen som blev pga just lunga och revben. Utöver det är jag så nöjd man bara kan bli.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[NalaMeya]
2012-05-02 21:41
#23

Det är nog tyvärr så att det är så olika vad folk säger men man får väl lyssna lite på alla ;)

Juliasundstrom
2012-05-02 22:19
#24

Jag fick reda på att vid en bakre operation så tar dom ben från utskotten på kotorna och maler ner men om dessa inte skulle räcka till så tar dom från höften också men det är inte så vanligt men visst händer det ibland :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
2012-05-03 11:02
#25

Jag är opererad för 16 år sedan så operationssätten har säkert ändrats. :)

mickan.a
2012-05-03 19:30
#26

Vad jag förstått är den metod man vanligtvis använder bakifrån, då man använder många pedikelskruvar så stabil att man inte behöver använda ben alls. Eller så har de tagit kotutskott ändå utan att jag vetat om det…det måste jag ta reda på :-) Med bakre verkar det vara minst risk att fortsätta bli snedare, men å andra sidan tar man mer kotor. Så det är väl att väga för och emot. Jag tror att nog att ortopeden väljer det sätt som passar ens rygg och kurvorna bäst! Man får lita på att de gjort en bra bedömning!

Ang förslitning på kotor har jag hört att det är mest risk för belastning på kotan ovanför och under pga att man använder den mest när man böjer sig, oavsett hur många kotor man har opererat. Så man bör öva in en bra teknink att böja sig och lyfta rätt. Men som ni säger finns det säker tusen olika teorier även om det.

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

[Thiah]
2012-05-03 21:14
#27

#26 Det du skriver om kotornas slitning låter väldigt vettigt i mina "öron". Jag har  ländryggen "fri" och jag känner ju, efter 16 år, att det är där som slitaget sker.

Annons:
Anna
2012-05-03 21:24
#28

#26, #27

Det tycker jag med låter vettigt. Ju fler kotor som är opererade, desto värre blir ju slitaget på de kotor som är "fria", de blir ju helt enkelt en större smäll för dem.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
2012-05-03 21:27
#29

#28 Om det vore möjligt skulle jag gärna låta folk få känna hur stel jag är i kroppen och hur stor smäll som sker när jag t.ex. missar ett trappsteg för det du skriver stämmer så väl.

Anna
2012-05-06 14:56
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Här är förresten mitt ärr! 5 veckor 4 dagar sedan op. Här ser man ju iaf hur de skurit.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
2012-05-06 15:04
#31

#30, det där kommer bli ett fint ärr när det har blekts. Glad

Anna
2012-05-06 17:32
#32

#31 tror jag med, jag är jättenöjd och absolut stolt över mitt ärr :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

RuiXue
2012-05-09 19:54
#33

De gör steloperationer framifrån på Sahlgrenska också. Min kusin stagades upp framifrån på Sahlgrenska för inte alls länge sedan. Nu har hon genomgått 13 operationer på ryggraden sedan 2003Obestämd

Jennie


Anna
2012-05-09 20:08
#34

#33 Där ser man! Det kanske var ett specialfall om hon har jätteproblem med sin rygg (eftersom hon gjort så många operationer menar jag).

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
RuiXue
2012-05-09 20:15
#35

#34, Kan ha vart specialfall i och med hennes bakomliggande sjukdom som även är orsak till skoliosen i hennes fall. Finns bara ett ytterst fåtal med diagnosen i hela Sverige och hon är det allvarligaste falletObestämd

Jennie


Anna
2012-11-14 14:59
#36

Igår var jag på återbesök hos min kirurg och fick lite mer info om det här med främre vs. bakre operationer!

Han berättade att de (han och hans läkarteam) har jobbat på en studie om främre kirugi sedan 1993. 1995 gjordes första operationerna på människor och sedan 2000 har det varit ett alternativ till bakre operationer. Fortfarande idag är det bakre kirurgi som är standard världen över, något de vill ändra på med sin studie. De anser att vid bakre operationer stelopereras fler kotor och dessutom på ett annat sätt, vilket gör att efter operationen ligger all belastning på metallen i ryggen - inte på ryggraden i sig. Detta gör att stagen och skruvarna ska hålla i hur många år som helst, de ska ta all ryggbelastning i 10, 20, 30, 40, 50 år om inte mer (beroende på hur gammal man är när man opereras). Studier visar att det är stor risk att få problem i framtiden just pga detta. Han var orolig för alla de som opereras bakifrån nu, hur de kommer ha det med ryggen när de är 80 år gamla. Däremot vid främre operationer skruvas ryggraden upp på ett sätt som gör att det fortfarande är ryggen som tar all belastning, dvs på ett naturligt sätt som kotpelaren är gjord för. Bakifrån blir ryggen INTE lika rak då man inte rätar upp lika mycket - men balansen i ryggen återställs samtidigt som en naturlig belastning på ryggen och kotorna finns kvar. Detta gör att framtidsutsikterna är bättre och riskerna för problem i framtiden är mycket mindre. Om min rygg sa han t.ex att "visst, du hade kunnat bli rakare bakifrån sett, men vad hade det spelat för roll?". Målet är inte att bli spikrak och då få en rygg som kommer bli utsliten, utan målet är att bli rakare och förhindra framtida problem.

Detta visste jag inte om innan jag opererades, och jag tycker det är intressant att höra varför man väljer främre kirurgi. Tänkte därför alltså dela med mig av det han berättade för mig. Nu när jag vet mer om studien och om varför de väljer främre kirurgi kan jag absolut vara glad att jag gick igenom en svårare operation, om det betyder att jag får en bättre rygg i längden. :) Intressant tycker jag!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Anna
2012-11-14 15:13
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#37

Dessutom, på före-bilder av min rygg hade jag en omvänd kyfos i bröstryggen (se bild, första är normal ryggrad, andra ungefär hur min rygg såg ut, dvs att ryggraden nästan går inåt istället för utåt i bröstryggen). Detta blev 100% bättre av min operation och jag har nu en balanserad rygg från sidan. Det hade inte blivit bättre av en bakre operation utan kyfosen hade jag haft kvar! Väldigt intressant.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: