Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 9469 ggr
Juliasundstrom
4/13/12, 12:03 PM

Hur länge ska man ha plåstret?

Idag är det 10 dagar sedan jag opererades och mitt plåster byttes för fyra dagar sedan. På  tisdag ska jag till vårdcentralen för såromläggning. Innebär det att dom ska byta plåstret eller ska de ta bort det och lägga på ett mindre förband eller liknande? Skulle gärna vilja se hur ärret ser ut, samt att det kliar så mycket under det här stora plåstret :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
Anna
4/13/12, 1:15 PM
#1

Det har gått 16 dagar sedan min operation och jag vet inte heller någonting om plåstret/omläggningen. De la om det en gång på sjukhuset, dag 5, sedan skickade de med en hel hög nya bandage när vi åkte hem och sa att vi skulle byta efter varje gång jag duschade, då de plåster jag har nu inte är vattentäta. Fick ingen info om när man kan sluta helt, så är lite förvirrad. Jag gjorde en främre operation, och på framsidan, under bröstet så att säga, är det nästan helt läkt, men det varar lite på baksidan vid skulderbladet. Så antar vi väntar lite till.

Det jobbiga nu är ju att det som sagt kliar så hemskt! Samtidigt som huden är "bedövad" och bortdomnad runt ärret är jag även otroligt överkänslig och bara att ha på sig en tröja gör ont, så vill nog ha ärret omlagt ett tag till för att undvika obehag av kläder, även om kliandet är hemskt.

Antar att det bara är att vänta och se!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Juliasundstrom
4/13/12, 1:20 PM
#2

Åh vad jobbigt för dig! jag fick inte heller någon som helst information förutom att jag ska till vårdcentralen för såromläggning så jag har bara bytt en gång på två veckor!

Jag kan se vad dom säger på tisdag och höra av mig til dig!:) Jag tycker att det är så kul att vi gjort operationen så nära varandra för då kan jag jämföra lite med hur det går för dig:) Jag följer din blogg!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Anna
4/13/12, 1:29 PM
#3

#2 Jag följer din blogg också, du har verkligen varit jättestark och duktig! :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Juliasundstrom
4/13/12, 1:32 PM
#4

#3 Detsamma måste jag säga! Din pojkvän verkar så fin och stöttande jag blir nästan rörd av att läsa vad han skrivit:) Hoppas allt går bra för dig, du får gärna höra av dig på pm om du vill prata mer någon dag:)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
4/14/12, 8:22 AM
#5

Det där med att ärret är bedövat eller känsligt kan fortgå länge. Jag har varit opererad i snart 10 år  och har delar av mitt ärr som ännu saknar känsel.  Detta beror på att nervändarna inte läker ihop utan förblir delade.

Det där med bandage.. Jag bara tog av mitt efter någon vecka hemma. Det hade börjar lossna  och ärret var fint under. Det satt ihop och var  inte illrött.  Men ingen på sjukhuset hade sagt när. Man får använda lite sunt förnuft Glad

[NalaMeya]
4/14/12, 9:28 AM
#6

Jag tog bort plåstren den dagen jag egentligen skulle lägga om på vårdcentralen, ca 2 veckor efter operationen. Det var så fint så det var inte nödvändingt att sätta dit något nytt, plus att jag hade problem med att få utslag och klåda att klistret som var väldigt jobbigtså det var skönt att få bort det ;)

Annons:
Juliasundstrom
4/16/12, 3:45 PM
#7

Okej tack då hoppas jag att jag slipper mitt imorn;)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
4/17/12, 4:45 PM
#8

#7 nyfiken på ärret eller har du sett det redan? Glad

Juliasundstrom
4/17/12, 6:31 PM
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#9

#8. Jag slapp plåstret idag men har små tejpbitar över men nu har jag fått se lite av det iallafall! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
4/17/12, 6:34 PM
#10

Ser ju jättefint ut! Kommer bli ett snyggt ärr så småningom Skrattande

Juliasundstrom
4/17/12, 6:36 PM
#11

#10. Ja jag är riktigt nöjd :D Ska tejpa det ordentligt så att det blir så fint som möjligt!:)

Det står ut lite längst upp vid ärret, är det nomralt och går tillbaka?:)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
4/17/12, 6:49 PM
#12

#9 Ja väldigt fint! Skönt att du slapp agraffer. Jag gjorde det på första operationen men på andra så valde dom tydligen det, undrar varför?Obestämd
Iaf det är inte så snyggt med små prickar längs sidorna på hela ärret. Mitt första ärr var mycket finare än det jag har nu..
Dessutom så var det inte tätt längst ner så det har växt ihop brett där. Inte snyggt..

Men ditt ärr kommer säkert att bli jättefint och ljusna med tiden, då syns det knappt.

[Thiah]
4/17/12, 7:07 PM
#13

#11 helt normalt och går ibland tillbaka. Mina ärr är lite buckliga men det syns inte direkt, mest känns. Mina ärr syns knappt alls och det kan jag tacka en läkarstuderande för Skrattande Iden var nämligen att jag skulle få agraffer men läkarstuderande ville träna på att sy så dom/han/hon fick lov att sy ihop mig för hand hela vägen. Skrattande

#12 tycker synd om er som hade agraffer, det verkar göra ont att ta bort. Mitt ena ärr som går under bröstet, över skuldran såg hemskt ut efter första operationen. Det var brett, som om stygnen spruckigt (hade ju ganska många tuber in dit de första 48 dygnen så inte undra på..) men dom fixade det så fint under andra operationen. När plåstret togs bort ville jag nästan gråta av lycka för det blivit så fint.

Annons:
CamillaS
4/17/12, 8:20 PM
#14

#12 Det kan man lungt säga att det gjorde! Sved till för varje agraff som dom drog bort.. ne usch!! Sen på mig var det dessutom nån tråd som stack upp ur själva operationssåret som satt fast i lagret under. Så när Helena skulle klippa bort det så sved det som bara den!
Skönt att slippa det igen dock.
Vad skönt för dig, för mig blev det tvärt om istället.Rynkar på näsan

[Thiah]
4/17/12, 8:28 PM
#15

#14 ibland ska man vara glad över att vara en "konstig" patient. Har suckat över alla studerande som kommit för att se mig eller klämma på mig och sådant. Men nu är man ju nöjd Glad

CamillaS
4/17/12, 10:02 PM
#16

#15 Ja det är bra att dom får någon att träna på.Flört

Juliasundstrom
4/17/12, 10:26 PM
#17

#12 Ja jag är väldigt nöjd mer hur det har läkt hittils faktiskt:) Jag är faktiskt väldigt glad att jag slapp agrafferna, killen som opererades dagen innan mig av samma läkare fick agraffer så det verkar som om de bara tar något haha:)

#13 Ja vad skönt! jag hoppas att kanterna går in lite för de är väldigt utstickande nu:)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
4/18/12, 11:24 AM
#18

#17 finns det någon som orkar sy så sys det säkert men ibland är dom lite lata ;)

Upp till toppen
Annons: