Annons:
Etikettkorsettbehandling
Läst 5002 ggr
cilija
2012-04-12 14:56

lång korsett behandling?

hej

jag undrar om det är någon annan än mig som behandlats med korsett under lång tid. jag har haft korsett sedan jag var 12 år är nu 24 och känner att jag inte orkar med obehaget och framföralt trycket på kroppen som korsetten ger. har sedan jag blev färdigvuxen inte sovit med den eller haft den hela tiden på dagarna men då jag använder rullstiol utomhus/utan för hemmet så har jag blivit tillsagd att ha den när jag ska sitta. är nu uppsat på oprations kö kanse jag ska tillägga.

har en 59 gradig kurva (med korsett på) i ländryggen. vad den är utan vet jag inte för det var så längesedan vi röntgade utan… men när jag sitter utan korsett åker revbenet och höftbenet ihop…

Annons:
CamillaS
2012-04-12 16:17
#1

Välkommen hit vill jag börja med att säga!

Oj, det var inte dåligt det vilken lång tid du har fått bära den!Förvånad
Själv hade jag bara korsett i ett år ungefär. Skulle aldrig stå ut med att ha korsett så länge som du har gjort. Verkligen otroligt starkt jobbat av dig!

59 grader med korsetten? Oj! Undrar verkligen då hur graderna ser ut utan den.
Bra att du är uppsatt på en operationstid iaf, då hoppas jag för din skull att dom ska kunna räta ut kurvan så mycket som möjligt iaf.

Juliasundstrom
2012-04-12 17:22
#2

Hur kommer det sig att du inte fick sluta med korsetten när du växt färdigt? :O

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[NalaMeya]
2012-04-12 18:01
#3

Tycker att du fått ha kvar korsetten väldigt länge, och som Julia säger även efter du vuxit klart. Vad har dom sagt är anledningen till det?

Men vad skönt att du är uppsatt för operation! :) Låter som att du inte har en så lite krök där. ;)

cilija
2012-04-12 18:38
#4

hej

tack för era svar och frågor.

vad gälde korsetten så blev det nog så att vi tog bort den på nätterna när jag var färdig vuxen… men det satt på något vis kvr så hårt i huvudet på mig att jag måste ha korsett för annars pajar ryggen och då är det kört.. lite oklart vad som var kört dock.. men det var så det snurrade i mitt huvud och mina föräldrars inställning var korsett, min läkare sa inte så mycket mer än att jag behövde korsetten för att kröken inte skulle växa.. mina svaga muskler inte orkade bilda den "muskel korsett" som man normalt har.

eftersom mina föräldrar motsatt sig en opration på mig när jag var i tånåren och ingen annan vuxen bemödat sig att riktigt förklara det är med tillväxt, krökbildning, korsett behandnig och framföralt att stora krökar ökar med åren så släpte nog läkaren tanken på att operaera min rygg fram tills nu.

jag undrar oxå vilka grader min rygg har utan korsett… många skulle jag tro. för jag blir ett par cm länge med korsett ;)

läkaren tror att vi kan få ned kröken till runt 30 grader med en opration.. vi får vell se om han får rätt.

[Thiah]
2012-04-12 20:17
#5

Jag hade själv korsett i nästan 2 år men slarvade massor med den. Tycker du varit duktig som orkat såhär länge.

Jag gick ifrån en ca 70 gradig krök till en 29 gradig (i bröstryggen) under en operation så din operation kan absolut minska din krök till 30 grader. Skrattande Och jag kan lova att det känns så konstigt när höften och revbenen inte är så nära varandra. Jag hade min höft som en liten hylla där jag vilade armen hela tiden. Revbenen blev som ett tak till min hylla. Hur konstigt det nu än låter så kan jag inte riktigt förklara det bättre. Tungan ute

Det kanske är så att du nu använt korsett såpass länge att du faktistk inte har några muskler kvar alls, och i så fall måste man långsamt sätta igång dem igen med sjukgymnastik.

Vet du vart du är på operationslistan?

cilija
2012-04-12 20:58
#6

vi får hoppas att jag oxå kan få en ganska rak rygg :)

sa nog inte det i inlägget tidigare men jag har även en muskelsjukdom så jag kan inte träna upp mina muskler, det är vell den som gjort att skoliosen kom för nästan alla med min muskelsjukdom utvecklar skolios.

de har sagt att jag ska opereras i maj juni.. men när jag ringde verkade det vara mer troligt att det skulle bli efter sommaren..

Annons:
Juliasundstrom
2012-04-13 12:01
#7

Vilket sjukhus ska du opereras på?:) tråkigt att höra med din muskelsjukdom på allt detta också:/

Medarbetare på Skolios Ifokus.

cilija
2012-04-17 09:17
#8

jag ska opereras på sahlgrenska.

Juliasundstrom
2012-04-17 12:23
#9

Lycka till! Sahlgrenska är jättebra!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[NalaMeya]
2012-04-17 15:47
#10

Åh vad skönt! Det kommer gå jättebra! :D

EmiliaBj
2014-04-08 19:01
#11

Jag har just fått min sjätte. Har haft korsett sen jag var 5½ år

Upp till toppen
Annons: