Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 2398 ggr
Bebblan
2012-04-07 01:00

Lite funderingar.

Jag har gått runt och tänkt hela dagen på hur det kommer vara efter om jag måste skoliosoperera mig.

Så jag tänker ställa lite frågor, svara om ni kan :)

-Jag håller på att lära mig åka longboard, om nån av er här gör det och är stelopererade så undrar jag, är det svårare att åka med stel rygg?

-Känns det att man är opererad, alltså, känns det som att ha korsett fast utan trycket utanpå eller hur är det?

-Är det bra att simma/träna och liknande efter?

-Vad kan ni göra och inte göra till skillnad från före operationen?

Nu menar jag alltså ni som är rätt stela/opererat en större del av ryggraden :)

Men alla svar är jag tacksam för, tack på förhand :D

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Annons:
[Thiah]
2012-04-07 14:43
#1

Ska försöka svara på dina funderingar. Glad

  • -Jag håller på att lära mig åka longboard, om nån av er här gör det och är stelopererade så undrar jag, är det svårare att åka med stel rygg?

Ingen aning för jag har aldrig hållt på med något liknande. Skulle tro att det är ganska samma, man måste bara lära sig att "styra" med höften istället för att böja ryggen.

  • -Känns det att man är opererad, alltså, känns det som att ha korsett fast utan trycket utanpå eller hur är det?

I mitt fall känns det inte alls som en korsett. Det känns faktiskt inte alls. Man är stel men annars vanlig.

  • -Är det bra att simma/träna och liknande efter?

Simma är superbra för kroppen eftersom du då kan träna hela kroppen utan att lägga tryck på kotorna. Träna överhuvudtaget är alltid bra för kroppen. Så

  • -Vad kan ni göra och inte göra till skillnad från före operationen?

Erm, det finns så mycket jag egentligen inte kan göra men som jag nu gör på andra sätt. Svårt att förklara. Jag får inte hoppa från höga höjder (att missa ett trappsteg gör ont), får inte dyka, har muskler som lätt går sönder i ryggen (pga tidigare felbehandling. Det är vad jag nu kommer på. Jag har andra problem men man lär sig att hantera dem. Ett sådant är att komma ut ur en bil, jag gör det nog inte som alla andra. Jag anser mig vara smidig som ett kassaskåp.

Hoppas du fick lite svarGlad

Bebblan
2012-04-07 16:20
#2

#1 Tack så mycket :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Upp till toppen
Annons: