Annons:
Etikettpersonliga-berättelser
Läst 10977 ggr
[NalaMeya]
2012-03-31 13:20

Skoliosen före och efter

Ja, nu när snart sex veckor har gått sen operationen tänkte jag att jag skulle visa er hur allt gick. Jag har skrivit om hela historien på min blogg, så för er som har läst och följt mig där kommer inte så mycket nytt här men jag hoppas några orkar läsa i alla fall :)

En historia jag aldrig glömmer

Allt började 2006 när skolsköterskan upptäckte vid en rutinkontroll att jag hade skolios. Jag remiterades till sjukhus för kontroll och röntgenbilder visade en 14 graders skolios. Eftersom att 14 inte är så mycket att komma med i skoliosvärlden så blev det lite återträffar men sen beslutades det att "skoliosen kommer inte bli värre" och allt las ner.

Någon gång 2007 ringde vi tillbaka till sjukhuset för att både jag och mamma upplevt att det blivit värre. Svaret från någon sköterska blev då "Du har varit hos en väldigt duktig läkare som vet vad han gör, har han kommit fram till att inget behöver göras så är det så. Ni inbillar er bara." Efetrsom att ingen ville ta sig an mig "glömdes" skoliosen bort lite.

Men sommaren 2010 började kröken tydligen att synas, för då började några kompisar undra vad felet var på min rygg, varför den var så sne. Jag svarade det jag visste, att det var nått jag var tvungen att leva med pga att det inte fanns något att göra åt det. "Men du borde kolla upp det för jag har en kompis som ser ut så och hon har korsett och har blivit jättebra!" Än en gång ringde vi till sjukhuset och en ny röntgen blev gjord, nu visade den 38 grader. Tänkte att nu är det väl korsett som gäller efter som jag kommit upp i gtraderna som krävdes, men inte. Ytterligare röntgenbilder visade att skelletet i stort sett växt klart och korsetten skulle därför inte hjälpa. Återigen kunde inget göras.

Men en ny röntgenbild 2011 ändrade utan överdrift mitt liv. Den gav mig en remiss till ryggteamet i Göteborg, och dit visste jag att jag bara kom om det var tal om operation. Skoliosen hade ökat sig till strax över 50-sträcket! Det första läkaren sa den 25 augusti var: "Ja, det är inte så mycket att fundera över, det är operation som gäller."

Så den 21 februari 2012 låg jag på operations bordet för att förhindra att min 55-gradiga skolios skulle bli värre, för att min så kallade "inbillning" råkade var något annat. Har fram till operationen fått så många kommentarer från läkare som sagt att "man inte ska gråta över spilld mjölk", "min dotter ser ut precis som du så du är inte ensam" och "det är bara som det ser ut". Dom komentarerna skulle jag kunna spy över nu, om dom bara visste vad fel dom hade. Att jag nu med min inbillade rygg faktiskt har opererats.

Jag är stolt över min skolioshistoria, men alla som aldrig trodde på mig, alla som trodde jag överdrev, hoppas ni nu inser vad fel ni hade…

Hur mår jag nu?

Nu, sex veckor efter operationen, mår jag nästan normalt igen. Jag är tillbaka i skolan och väntar med spänning fram till den dagen jag blir "friskförklarad" och återigen kan göra vad jag vill. Kommer aldrig i mitt liv ångra dagen den 21 februari, dagen då läkarna gjorde min rygg lite lättare att leva med, den bästa dagen hittils! :D

Annons:
[NalaMeya]
2012-03-31 13:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#1

Ryggen innan operationen såg ut så här…

[NalaMeya]
2012-03-31 13:23
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#2

… och efter ser den ut så här. OM jag är nöjd? ;)

[NalaMeya]
2012-03-31 13:24
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#3

Lägger upp röntgenbilderna med, dom kanske visar lite bättre…;)

[NalaMeya]
2012-03-31 13:25
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Med två stag och sexton skruvar blev resultatet rätt bra!

[NalaMeya]
2012-03-31 13:27
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#5

Och sist måste jag bara visa att även puckeln försvann, trodde inte den skulle förvinna helt men jo då det gjorde den. :)

[Thiah]
2012-03-31 16:48
#6

Vilket snyggt jobb du fått gjort! Skrattande

Annons:
Juliasundstrom
2012-03-31 17:40
#7

Skitfint kristin!<3

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[NalaMeya]
2012-03-31 18:19
#8

#6 Jag håller med! Otroligt nöjd med det dom har gjort, trodde faktiskt att det skulle bli så bra som det faktiskt blev.

#7 Visst är det? ;)<3

Naiz
2012-04-05 22:56
#9

Oj vilken skillnad! Hoppas du får ett långt och lyckligt liv! :)

CamillaS
2012-04-07 21:03
#10

Shit! Härligt att du blev så rak! Dom har verkligen gjort ett kanon jobb med din ryggoperation! Skrattande
Roligt att se före och efter bilder också.

[Thiah]
2012-04-07 21:07
#11

hur sned var du i grader?

[NalaMeya]
2012-04-07 21:29
#12

#10  Ja, jag är otroligt nöjd över resultatet, jag hade ju hoppats att det skulle bli så här bra innan men samtidigt vågade jag inte hoppas för mycket i fall jag skulle bli besviken, om du förstår? ;)

#11 Innan hade jag 55.4 grader :)

CamillaS
2012-04-07 21:36
#13

#12 Förstår. Man hoppas hellre för lite än för mycket så man slipper bli lika besviken om det inte blev som man tänkt sig. ;)

Annons:
mopsen12
2012-04-08 19:46
#14

Vilken sorglig historia, men tur att den slutade bra! Ryggen ser jätterak ut!

skolios
2013-06-15 18:26
#15

Hej ! Det blev verkligen fint. Jag är glad för din skull. Min dotter opererades för skolios för drygt 2 veckor sedan. Hade 67 gr före operation. Kirurgen sa att ryggen är nu efter operation så gott som rak men hur ser absolut inte rakt ut.   Jag tycker tvärtom att hon är mer sned nu än innan fast åt andra hållet. Fick det förklarat , av sjukgymnast på sjukhus, att det har med musklerna att göra som fortfarande drar åt samma håll som före op. Det skulle ta flera månader innan man ser slutresultatet. Du är så fin redan 6 veckor efter op. Minns du hur du såg ut första veckorna. Hade du rak överkropp direkt efter operation?

Tack på förhand!

Hälsningar

Orolig mamma

[NalaMeya]
2013-07-18 18:09
#16

Jag förstår vad du menar med "att bli sned åt andra hållet". Jag blev själv detta, dock ytterst ytterst lite, i nacken. Nacken var väl innan operationen enda stället där skoliosen inte syntes egentligen, men när ryggen rätades ut blev det en liten "krok" kvar i nacken. Detta ser dock likadant ut nu som då, kort sagt fick jag i stort sett se mitt slutgiltiga resultat direkt efter operationen. Visserligen var jag i början väldigt stel, och ju mer jag mjuknade upp desto naturligare hållning fick jag. Det kanske är något liknande för din dotter?

Jag hoppas att jag inte krånglade till det allt för mycket, att din dotter mår bra och att operationen blev lyckad!

/Kristin

sandrasoederlund
2013-07-18 20:34
#17

Det är sinnessjukt vad din historia är lik min! Likaså min skolios upptäcktes av en skolsyster som bortsåg det hela!

Hoppas att du ska fortsätta må så bra som du gör nu!

Kram

Tokyo
2013-08-04 15:09
#18

Vad fin du blev!

Mår du fortfarande bra? 😊

[NalaMeya]
2013-08-18 15:10
#19

#18 Ja, jag är supernöjd! Jag kan i stort sett göra allt jag vill och känner för utan att tänka på ryggen eller få ont. Tack vare detta tänker jag inte längre så mycket på ryggen, jag glömmer lätt man jag inte känner något fel! :)

Tokyo
2013-08-18 15:50
#20

#19 Vad härligt! :)

Du dämpade nyss min rädsla för att opereras, även om chansen inte är stor enligt läkaren. Eller hon sa typ (när mina föräldrar frågade, eftersom en väldigt okunnig läkare när det gäller skolios sa att jag skulle opereras): "Nej nej, det är ytterst sällan vi opererar. Det är bara när graderna går upp mot 45-50 grader som vi ens funderar på att operera" och såna saker. Men jag vill ju inte hoppas för mycket ändå, men grattis! 👍

Annons:
Upp till toppen
Annons: