Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 4369 ggr
Anna
3/19/12, 12:09 PM

Sjukhustiden

Jag läste ett inlägg inne på Julias blogg och blev jätteförvånad när jag såg att hon, som precis fyllt 18, ska behöva bo själv på sjukhuset med enbart ordinarie besökstider för familj/anhöriga, och kanske t.o.m i ett delat rum?

Jag fyller 19 i år och opereras nästa vecka, den 28 mars, i Linköping. Trots min ålder läggs jag in på barnavdelningen och får ett eget rum med två sängar där en anhörig familjemedlem får bo med mig hela sjukhusvistelsen. Resterande familj som önskar vara nära mig under och efter operationen får bo gratis på patienthotellet (hemkommunen betalar) precis bredvid sjukhuset och vara på mitt rum hur mycket de vill. Sjuksköterskan i Linköping berättade att de brukar göra såhär för just skoliosoperationer, även om man är över 18, just för att sköterskorna och personalen på barnavdelningen är mycket mer vana vid sådana här operationer då de flesta som stelopereras för skolios är under 18. Därför får man kanske lite mer förståelse och kunskap på barn. Det tycker jag känns jättebra, och helt ärligt hade jag nog aldrig ens föreställt mig att jag skulle behöva bo själv, trots att jag är över 18… Men det kanske inte alls är standard utan ett "specialerbjudande" bara på vissa sjukhus?

Hur var det för er? Hur gamla var ni vid operationstillfället och hur såg er sjukhusvistelse ut?

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
[NalaMeya]
3/19/12, 4:07 PM
#1

Jag opererades på samma sjukhus som Julia. Där läggs man in på en "vanlig" avdelning, ingen barnavdelning alltså. Det man har gemensamt är att alla ligger där för ryggens skull.

Jag hade ju inte hunnit fylla 18, är bara 16, så jag fick eget rum, extra säng för mamma och egen toalett vilket var väldigt bra. Men jag vet att dom inte kan erbjuda personer över 18 att få ha en anhörig med sig till hundra procent, tror inte ens att det finns ett sånt där anhörighotel typ…:/

Anna
3/19/12, 4:13 PM
#2

Det tycker jag är jättehemskt… Trots att jag snart är 19 skulle jag ALDRIG klara att gå igenom allt det här själv! Jag kommer ha mamma och pojkvän med mig hela tiden. Det är ju en sån otroligt stor operation och så himla mycket svår och jobbig rehabilitering efteråt.  Ålder är ju bara en siffra. När jag fick höra att jag ska ligga på barn och få eget rum med extra säng osv trodde jag det var standard för alla sjukhus.

Men det är klart, alla sjukhus har väl inte råd/plats/möjlighet till detta.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Juliasundstrom
3/20/12, 6:54 AM
#3

Gud vad skönt för dig att du kommer att ha med dig din mamma och pojkvän! :) Jag tycker att det är jättehemskt att mitt sjukhus inte kan erbjuda mig mer stöd bara för att jag fyllt 18 en vecka tidigare. Precis som du säger så tycker jag inte att det spelar någon roll om man är över 18, det är en stor operation och det är inte konstigt att vilja ha med sig en anhörig tycker jag.

Jag ska tänka på dig den 28 och hålla alla tummar och tår!

Många kramar!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Anna
3/20/12, 8:49 AM
#4

#3 Det kommer gå jättebra för dig också! Sjukhuspersonalen kommer ju finnas där dygnet runt och du är snart hemma hos din familj igen. :)

Tusen kramar tillbaka!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Chestnut
3/20/12, 3:05 PM
#5

(Nu är jsg visserligen inte skoliosdrabbad överhuvudtaget, ramlade bara in här av en slump).

Här så oavsett grundsjukdom, så fort du har fyllt 18 år ramlar man över till vuxenavdelning. Om det så bara är dagen efter… De flesta avdelningarna har några få enkelrum som de allra svårast sjuka i regel får (eller om du är potentiellt smittsam) och övriga får ligga på delad sal. Vissa har fyrasalar men de flesta har två patienter per rum. På barnavdelningen erbjuds alla ha EN anhörig med inneliggande men på vuxen är det bara besökstider som gäller. Dock har många avdelningar öppet för besök hela dagarna…

Kan tänka mig att om det är första gången man hamnar på sjukhus så är det lite läskigt men man vänjer sig snabbt och jag tycker personligen att det är jobbigt att ha anhöriga runt mig hela tiden när jag är dålig. Finns ju telefon liksom, då kan jag prata när jag orkar…

Med vänliga hälsningar
Chess

[Thiah]
3/20/12, 3:46 PM
#6

1 op var jag 13 år och delade ett litet rum med en annan flicka samt våra mammor. Spenderade cirka 10 (?) dagar där och det var litet och jobbigt, speciellt för mamma som höll på att bli knäpp.

2 op var jag över 20 år så jag fick ligga ensam med 5 äldre damer i ett rum. Jag hade verkligen behövt någon där mer än bara besökstiden men icke. Min mamma duschade mig och min syster fick komma in på uppvaket för att säga hej en snabbis. Jag fick sen klara mig själv. Dom hade helst kastat ut mig bara efter någon dag men när jag inte klarade mig själv och jag inte hade någon hemma 24/7 så kunde dom helt enkelt inte. Så jag fick stanna hela 7 dagar på denna "underbara" avdelning.

Annons:
Anna
3/20/12, 5:57 PM
#7

#5 Förstår att det i regel är så. Men uppenbarligen inte ÖVERALLT, eftersom jag fyller 19 men ändå får ligga på barn?

Men jag ska ju absolut inte klaga!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
3/20/12, 6:25 PM
#8

Hade vården fått mera pengar och sluppit skära ner överallt och hade vårdpersonal fått högre status /lön så hade vi alla kanske inte brytt oss så mycket om vilken avdelning vi ligger på. Alla hade gett god, mänsklig service/utrymme.

mickan.a
3/21/12, 5:54 AM
#9

Jag är 34 och opererades i Umeå där jag hade(och jag tror alla vuxna får) eget rum! Mina anhöriga turades om att vara med mig första dagarna, från att jag vaknat tills jag somnat. De fick sova på patienthotellet för ca 1500kr/natt, men det var det värt för att få ha dem där första tiden. När jag drabbades av en jobbig komplikation och var ledsen och grät fixade man snabbt fram en extrasäng till min man i mitt rum. Sista två nätterna var jag inlagd på mitt hemsjukhus och då fick jag dela rum med två damer.

#2 och #3 Jättestort lycka till nu med era operationer! Jag ska tänka på er de dagarna. Allt kommer att gå superbra, oavsett rumstyp, det känner jag på mig!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Juliasundstrom
3/21/12, 9:59 AM
#10

Tack så jättemycket Mickan! Det tror jag säkert att det ska göra:) Kram!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Anna
3/21/12, 11:59 AM
#11

Klar det kommer gå hur bra som helst oavsett rumstyp! Alla är ju lika utbildade och kan ta hand om en på bästa sätt oavsett avdelning. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

CamillaS
3/23/12, 12:33 AM
#12

Hade eget rum när jag opererades första gången för min skolios 2003. Min pappa och mamma turades om att sova över på extra sängen om jag minns rätt, har för mig att det var så.
Nästa operation var på Karolinska sjukhuset i Solna nu i januari.
Är 26 och fick eget rum på denna operation också. Fast fick byta rum en gång då det visst blev lite översvämmning i rummet som jag bodde i från början. Det var typ vatten som läckte in från rummet ovanför så golvet var lite översvämmat. Det var min mamma som märkte det.
Men ja, jag fick eget rum igen och mamma satt med mig sen på uppvaket, men sen var det besökstiderna som gällde. Tror dom var mellan 15-19, men dom var inte så hårda på tiderna så man kunde dra ut lite på dom också.

Däremot fick man säga till några gånger ibland innan man fick mer medicin för dom glömde typ bort det. Tog lång tid från att man ringde på klockan tills att dom kom in på rummet. Inte alltid, men det hände några gånger vilket inte var så kul när man låg med smärtor.

Julia, Attlid ska tänka på er när era datum kommer. Ni kommer klara detta gallant! <3
Första tiden är jobbigast, men tar man en dag i taget så tar man sig igenom det tillslut och man känner sig bättre för var dag som går. :)

Juliasundstrom
3/23/12, 7:53 PM
#13

Tack så mycket camilla<3

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
Upp till toppen
Annons: