Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 5172 ggr
Juliasundstrom
2012-03-14 18:46

När kan man börja köra bil efter operationen?

Jag hade bokat uppkörning dagen efter min operation så idag fick jag gå och avboka den. Jag har istället bokat en i maj samt körlektioner i början av maj. Är det någon som vet när man får köra bil?

Jag vet att man ska vänta med att åka bil 3-4 veckor men är det samma sak när man ska köra eller är det längre?:)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Annons:
mickan.a
2012-03-18 07:22
#1

Så här står det i pappret jag fick med hen:

"Bilkörning kan du börja med när du kan sitta och har god funktion i ben och fötter". Det har jag haft sedan operationen, men det som gör att jag väntar är nog främst att jag använder starka mediciner och att jag första veckorna hade så ont. Jag skulle nog kunna köra bil nu, efter 5 veckor utan problem, om jag ville och slutade med morfinet (vilket jag egentligen skulle ha gjort nu). Så det borde väl funka!! Lycka till!

Du kommer säert att ha ditt körkort innan sommaren iallafall!!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

[Thiah]
2012-03-18 08:25
#2

Jag fick inte sitta i en vinkel på mindre än 90grader på 2-3 månaders tid så hade jag haft bil eller liknande hade jag fått vänta länge.

Juliasundstrom
2012-03-18 21:03
#3

Mickan: Det låter ju bra då hinner jag nog om jag mår bra vid den tiden:)

Thiah: Uschdå, var det speciellt pga att din operation inte gick som den skulle eller vad man ska säga?

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
2012-03-20 15:40
#4

#3 jag trodde det var standard men jag märker att jag är lite udda. Har ingen aning faktiskt, hade stöd till sängen, toaletten och egen special stol samt bord den första tiden. Hade även en sån där gripklo som jag kunde plocka upp saker med. Men som sagt, innan detta forum trodde jag att alla haft det som jag Tungan ute

Anna
2012-03-20 17:59
#5

#4 Är det inte rätt längesedan du opererades? För allting ändras ju hela tiden, kan ju ha med det att göra. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
2012-03-20 18:18
#6

#5 jo, det är ju länge sen. Men jag verkar ha haft lite strängare regler än några som gjordes samtidigt som mig men med andra läkare. Fast jag är hellre safe then sorry så för mig har det bara varit bra

Annons:
Anna
2012-03-20 18:22
#7

#6 Ja absolut! Hellre ta det långsamt så att man inte riskerar någonting liksom.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

CamillaS
2012-04-02 20:44
#8

#6 Jag opererades ju av samma läkare som dig och opererades ungefär på samma tid men jag hade inte heller så stränga regler. Jag fick typ göra det jag klarade av helt enkelt. Eller ja, det var vel någon restiktion att jag inte fick lyfta armarna för högt ovanför huvudet eller ta upp saker från golvet och åka i vanlig bil på några veckor men förutom det så sa dom inte så mycket till mig. Faktum är att vi tyckte snarare att dom hela tiden gav för lite information om vad man fick göra eller inte..

[Thiah]
2012-04-03 11:48
#9

#8 jag har ju en mamma som jobbar inom vården och som bestämt vill ha all info om hon så måste hålla läkarna gisslan ;) kanske har med det att göra

CamillaS
2012-04-03 12:44
#10

#9 Ja jag tror nog att det gör stor skillnad. ;)
Vi fick snarare dra ut informationen från läkarna, den satt väldigt långt inne hos dom. ;(
Mamma frågade om böcker eller papper med information som hon kunde läsa men det fanns ingenting! Sen efter operationen sa dom inget om sjukgymnastik eller något heller. Så nej det var inge vidare på den tiden..

[Thiah]
2012-04-03 19:27
#11

#10 sjukgymnastik? haha, vad är det Flört.

Jag fick tuffa förhållningsorder de första 3 månader sen släppte det lite men ryggen ansågs inte friskförklarad förrän 2 år efter operationen.

CamillaS
2012-04-03 21:30
#12

#11 Ja vi visste inte att jag skulle ha sjukgymnastik efter åt så jag fick typ en lite utskällning av Saraste pga det hon tog det typ för givet att man skulle veta det.Obestämd

Minns inte hur lång tid det tog för mig innan jag friskförklades men säkert 1 år iaf.

[Thiah]
2012-04-04 11:10
#13

Jag har aldrig fått sjukgymnastik efter op bara lite råd om att promenera och så. Saraste kanske visste att min rygg var förstörd även med sjukgymnastik…

Annons:
Anna
2012-04-04 18:54
#14

Angående sjukgymnastik - jag blev precis utskriven efter min operation och har inte fått någon info om sjukgymnastik. Allt de sagt är gå så mycket du kan, rör dig så mycket du kan men överansträng dig inte och vila mycket, ändra sittposition ofta osv. Innan op hade jag nog förväntat mig någon sorts sjukgymnastik efteråt, men nu känner jag snarare att jag aldrig skulle klara av det med den stelhelt och smärta jag har nu. Vardaglig "motion" räcker gott och väl liksom!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
2012-04-05 11:14
#15

Välkommen ut Attlid ;). Smärtan ger med sig och snart tycker du inte att du är så stel mera.

Upp till toppen
Annons: