Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 9948 ggr
mickan.a
3/14/12, 2:42 PM

har ni haft problem med andningen?

Fick idag veta att jag på testet precis före min operation hade nedsatt lungfunktion. Ungefär som att jag hade lätt astma…

Nu ska detta utredas. Min skolios var "bara" 45 grader vilket inte borde ha påverkat andningen, men självklart hoppas jag att det var skoliosens fel, för då borde det ju bli bättre nu efter operationen.

Om ni har/haft problem med andning, hur stora krökar hade ni?

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Annons:
Anna
3/14/12, 6:18 PM
#1

Jag har rätt stora problem med min andning. Då ligger min största krök i bröstryggen på runt 55 grader. Blir extremt andfådd snabbt, svårt att ta djupa andetag då det liksom stramar emot och det är nog ett par år sedan jag senast kände att jag verkligen kunde fylla lungorna med luft helt och hållet liksom. Tror det är dels pga att bröstkorgen är så pass vriden att det trycker på lungorna, men sedan även pga bindväv som håller emot och stramar då det ibland hugger och gör ont runt revbenen när jag försöker andas djupt.

Det är ju dock något jag vant mig vid så lider inte så jättemycket av det kan jag inte påstå. Men hoppas ju asbolut det ska bli bättre efter min operation… 14 dagar kvar :)

Hoppas det "bara" var pga din skolios och att det blir bättre för dig!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
3/16/12, 7:50 AM
#2

Innan OP hade jag en nästan 70 gradig krök i bröstryggen som gjorde att ena lungan praktistk taget delades av revbenen. Detta sabbade lungan rejält och jag hade ett par lunginflammationer.

Idag är den ena lungan ganska så förstörd och jag har tungt att andas om det är för kallt, för varmt eller väldigt fuktigt ute. Jag kan inte heller t.ex. spinna för att lungorna inte hinner få tillräckligt med syre till kroppen. Benen domnar nämligen om jag ska anstränga mig för hårt för snabbt.

mickan.a
3/17/12, 6:49 AM
#3

1# Precis som du beskriver med andfåddheten, har jag också upplevt det! Men, kanske inte lika kraftigt. Jag har klarat att träna utan problem.

2# Så jobbigt det låter! Detta med lungproblem verkar vara vanligt vid stora skolioser.

Tack för era svar båda!!!

Men, tror nu att det kan påverka lungorna redan vid en 45gradig krök? Läkarna trodde inte det, men var inte säkra. Det kan bero på rotationspuckeln också. Min egen teori är att min ansträngda andning delvis beror på att jag alltid dragit upp axlar, och ytandats, pga skoliosen, och att det blivit en vana. Återstår att se.

Är det någon med en mindre krök som haft problem?

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Anna
3/17/12, 11:55 AM
#4

#3 När jag var på konsultation med min kirurg i december där vi pratade om min operation nämnde jag att jag har problem med andningen, varpå hans reaktion var "jasså, jaha, det brukar man ju bara ha vid riktigt stora krökar". Så han tyckte väl tydligen att mina nästan 60 grader inte var stort nog att ge andningsproblem, men jag tror absolut som du att det påverkas av mycket mer än bara gradantalet! Hur man spänner sig, rotation, bindväv, hur man är byggd m.m. Så det är nog absolut inte omöjligt att trots din "mindre" krök har du haft problem.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

mickan.a
3/17/12, 2:16 PM
#5

#4 Det är nog som du säger, egentligen är det ju inte så konstigt att lungorna påverkas!! Känner mig lite lungare nu! Vi får se om det blir bättre helt enkelt. Det är fortfarande svårt att djupandas för mig, men det beror nog mer på att det gör ont i bröstkorgen pga den nyliga operationen.

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

[Thiah]
3/17/12, 5:02 PM
#6

Jag behöver ta i ordentligt för att djupandas för det mesta, otroligt irriterande.

Vill man öva lungorna, eller få lös slem när man är förkyld så finns det ett jättelätt sätt. Man tar ett sugrör (modell större eller ett tunt plaströr eller liknande) och en petflaska (1.5 l). Fyll Petflaskan så att den är kanske 3/4 full. Sen blåser du in i flaskan så länge du orkar och flera gånger.

Detta fick jag göra varje dag när jag låg på sjukhuset.

Annons:
mickan.a
3/18/12, 7:13 AM
#7

#6 Jag fick också träna lungorna stup i kvarten på sjukhuset, men använde en slags mask med motstånd. Har inte tänkt på att man kan öva upp lungorna nu i efterhand, kanske får jag prova det!!!Tack för tipset!

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

Upp till toppen
Annons: