Annons:
Etikettandra-behandlingsmetoder
Läst 6478 ggr
[Amnesia]
2012-03-10 13:42

Skall testa atlasprofilax 19/3

Hejsan! Så vitt jag vet kommer jag att vara nummer två som provar på detta av medlemmarna i detta forum (rätta mig om jag har fel.)

Jag skall då åka till stockholm den 19:e mars och utföra detta hos en person som heter Maria Keller.

Även om jag är skeptiskt gentemot detta, så är det verkligen värt ett försök. Utgångsläget är 42 grader (så vitt jag vet) och denna Maria hade 'botat' en tjej med 38 grader. Så jag tycker verkligen att denna behandling är värt dett försök. Jag är 17 år, så jag är inte helt färdigväxt heller på många sätt och vis, så jag är ändå rätt positiv angående detta eftersom kroppen fortfarande växer och utvecklas.

Fick höra att man inte får någon effekt om man gör detta efter en operation, därav har jag skjutit operationen åt sidan för att pröva detta, som kan ta upp till ett år innan det blir bra. (Beror på hur ens egna kropp självläker) Pg.a min unga ålder så tror jag inte det för speciellt mycket om operationen får vänta ett år.

Har forskat lite i detta, och i te.x. Schweiz och Tyskland så utför man inte ens operationer på en skoliosdrabbad, om den nu inte är riktigt riktigt illa och akut. Då får man antingen göra detta eller få ett individuellt program, som ska räta ut ryggen. Det gör mig så förbannad att Sverige verkar vara trångsynt och inte vill ha in de nya behandlingsformerna. Atlasprofilax kom till sverige 2010 har jag för mig.

Jag tänker hålla mig till att uppdatera allting som händer i denna tråden, men till er som inte gjort operation tycker jag verkligen ska överdetta. Det fungerar som sagt inte på redan opererade patienter. Person från person tar olika betalt. Men oftast brukar det ligga på

Barn (Upp till 16) 1300-1600 kronor
Vuxen 1800-2000 kronor

Skulle det inte funka, då blir det så klart operation. Men jag tyckte att det verkligen är värt att testa.

Mer om hur och vart du kan göra detta står på denna hemsidan:
http://www.atlasprofilax.ch/sv
(Där kan ni också leta efter någon som finns nära er)

Även bebblan på forumet har gjort några trådar om det:
http://skolios.ifokus.se/discussions/4f46a43088f472157b01d433-lycklig?discussions-2

http://skolios.ifokus.se/discussions/4f3ac2c688f4723344064a29-atlasprofilax?discussions-2

http://skolios.ifokus.se/discussions/4f4caac7d3b4fd6cab000cfd-gjort-atlasprofilax

Annons:
Bebblan
2012-03-10 22:19
#1

Åh vad kul att du testar :)

Nu vet jag inte vad det är för datum eftersom att min dator är helt "nollställd" och jag hittar inte telefonen men gick det bra? / hoppas det går bra för dig! :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[Thiah]
2012-03-13 17:54
#2

Hoppas detta är något som kommer fungera för dig. Skrattande Berätta gärna sen hur det kändes och så.

Sverige vill säkert ha in dessa nya, alternativa behandlingsformer det tar bara lite tid. Samtidigt kan jag tycka att länder som inte utför operationer undviker ansvaret lite. Detta eftersom jag själv inte har kunnat bli hjälpt på annat sätt (det stod egentligen klart tidigt in i min skolioshistoria) och jag har bara blivit sämre av att läkare velat testa korsett istället för att operera direkt.

Det är underbart om man slipper göra en operation, absolut eftersom ett ingrepp är förenat med vissa risker. Men jag tycker inte heller att en operation ska undvikas in i det sista bara för att man hellre prövar metod på metod. Detta har jag nämligen, som sagt innan, bitter erfarenhet av. Glad

[Amnesia]
2012-03-13 21:41
#3

#2 Jag förstår absolut hur du resonerar angående att man inte ska skjuta upp operation till sista sekund.

Helt ärligt är detta den enda avviknade metoden som jag provar på, och det blir förmodligen den enda. Jag ligger ju precis på gränsfall angående operation eller inte och skulle tycka det var jättebra om jag blev bättre utan operation. Jag tänker göra detta nu på måndag, vänta ett halvår, har det blivit bättre så är det skitbra, om inte. Så skriver jag upp mig på operationstid igen, somsagt så är jag fortfarande ung och min kropp kommer fortfarande att återhämta sig ganska bra, för jag kommer förmodligen inte ha hunnit blivit 18 ens.

Det är såhär att majoriteten i min släkt har fått komplikationer under en operation, på flera har hjärtat stannat i nån sekund, innan det har hoppat tillbaka igen. Hände en av mina nära släktingar, som även opererade ryggen, inte för skolios, men det var samma typ av operation.

Så som du förstår så gör jag detta mest av en trygghet, jag har att det inte inte kommer fugnera, i bakhuvudet hela tiden, för man vill inte bli för besviken. Men jag tänkte ändå pröva detta, blir det inte bättre. Så blir det operation.

[Thiah]
2012-03-13 21:45
#4

#3 jag förstår absolut vad du menar och jag är glad över att du förstod hur jag menade.

Jag själv hade en 70 gradig skolios när jag väl opererades så jag är tyvärr lite bitter emellanåt på att det in i det sista skulle kämpas med  korsett.

Jag hoppas att det fungerar för dig och att man i framtiden skulle kunna göra liknande behandlingar tidigare. Redan kanske vid 20-30 grader? Innan det märks i kroppsform och har en potential att bli värre. Jag anser att man i många fall (lätt att veta efteråt) väntat för länge, tvekat osv och då kan alternativa behandlingar vara ett alternativ istället för att tveka med en operation.

[Amnesia]
2012-03-18 21:08
#5

Imorgon ska jag testa detta, håll tummarna! Uppdaterar så fort jag märker skillnad. Kan eventuellt skriva hur träffen såg ut.

[Amnesia]
2012-03-19 22:36
#6

Hemma! Har inte märkt så mycker mer än huvudvärk och jag kan röra min nacke mer. Huvudvärk och yrsel kunde uppstå pga att pulsådern legat i kläm och när man rätar ut denna kotan, så kan blodflödet bli väldigt hastigt.

Dessutom så var mina ben i olika längd, det är åtgärdat. Direkt efter. Tydligen kunde processen ta upp till ett år, så hoppas på det bästa! Jag ska på återbesök den 17:e april

Annons:
[Amnesia]
2012-04-01 20:50
#7

En liten uppdatering

Generellt är jag nog förmodligen inte rakare, MEN alla säger att jag har fått en fruktansvärt mycket rakare hållning. Citerar pappa 'Nu kan man aldrig någonsin lista ut att du har skolios. Förr lutade du lite åt det högra hållet men nu står och sitter du jätterakt! Dessutom ser man inte benskillnaden du hade.' Och tro mig, han är ärlig och smörar inte och säger sådant man vill höra. Säger han nåt så talar han sanning.

Det ökade självförtroendet lite. Och detta är då efter ca två veckor. Tror inte på en helt rak rygg, men jag håller verkligen tummarna för en förbättring.

[Amnesia]
2012-04-01 20:54
#8

(Hoppas även på att min höftskillnad försvinner. Det är den som stör mig mest. Kan inte ha tajta kläder utan att det syns.)

Bebblan
2012-04-02 00:40
#9

För mig har det dock inte ändrats en millimeter än.. :/

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

CamillaS
2012-04-02 20:30
#10

Hoppas att denna behandling kommer att hjälpa dig så du slipper genomgå en operation.

#9 Vad tråkigt. :(

[Amnesia]
2012-04-02 20:37
#11

Ja det hoppas verkligen jag med. Jag tror inte jag har ändrats i ryggraden. Mer att jag har fått en rakare hållning. Mina höfter stör mig som tusan, så jag vet inte, skulle jag slippa smärta kommer jag förmodligen tacka ja till operation just för det här skönhetsfelet. För jag tror inte man kan åtgärda snea höfter på något annat sätt? Kiropraktik?

[Thiah]
2012-04-03 19:29
#12

#11 Höfterna kommer tyvärr vara sneda och lite annat även efter en operation. Jag har stor skillnad på mina nämligen.

[Amnesia]
2012-05-13 15:54
#13

En kort uppdatering. Var på återbesök förra onsdagen och allt såg bra ut, atlaskotan satt fortfarande på plats och jag har fortfarande lika långa ben, som skilde varandra någon cm innan jag gjorde detta.

Nu till vad jag känner angående detta; Jag har absolut inte lika ont. Jag har ont i höfter och längdrygg, men förr så gjorde det konstant ont i hela ryggen, skulderblad och axlar. Sedan är det helt olika grad av smärta. Jag har ont idag, ja. Men jag kan verkligen leva ett normalt liv ändå. Förr kunde jag knapp koncentrera mig för det var något som värkte.

Min 'puckel' som jag får när jag böjer mig fram tycker jag och framförallt min pappa har minskats lite. Såklart den finns där, men eventuellt att det har skett en förbättring (?)

Vi tänkte boka tid för röntgen i sommar någon gång för att få se hur det ser ut. Höftmässigt så har jag fortfarande ojämna höfter. Vilket jag tycker är det värsta. Den enda höften är jättevacker med en fin kurva. Men den andra är helt rak - vilket gör att alla kläder inte sitter så snyggt och rakt på mig.

Annons:
Juliasundstrom
2012-05-13 20:19
#14

Vad kul att du ser resultat! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Upp till toppen
Annons: