Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 4422 ggr
Aelsklinn
3/6/12, 5:01 PM

Lite orolig.

Hej alla!

Först vill jag bara säga att det är ett jättebra initiativ att starta upp den här sajten! Ett väldigt bra ställe att sprida information och där man kan lära av varandra :)

Jag heter Linn och är 25 år gammal. Min skolios upptäcktes när jag var ca 10-12 år (jag minns faktiskt inte exakt när) och det var på en kontroll hos skolsköterskan. Men jag har aldrig blivit röntgad för den! Det enda som gjordes för att gå vidare med min diagnos var att jag fick komma på koller då och då hos skolsköterskan och sen fick jag gå till en sjukgymnast som skrev ut skoinlägg då det visade sig att mitt ena ben var ca 0.5 cm kortare än det andra. Jag hade inläggen under en tid (kanske 6 mån-1å), men slarvade en hel del och sen glömdes det helt enkelt bort.

Det underliga med min skolios är att den inte sitter i övre delen av ryggen utan i typ svanken! Resten av ryggen är relativt rak. Detta ger mig en krök som göra att jag ser rätt sned ut, som att min överkropp sitter typ 7 cm för långt till vänster på mina höfter liksom.

När jag gick i gymnasiet gick jag några gånger hos en jättebra chiropraktor som hjälpte mig att massera och knäcka min rygg rätt. Skoliosen botades givetvis inte (vet att det bara går att göra med operation), men jag blev ändå mindre sned på något vis, speciellt mitt bäcken.

För ett par tre år sedan gick jag då och då hos en naprapat för att jag var orolig för min rygg. Då kunde han konstatera att jag blir väldigt spänd i muskler som kompenserar för min snedhet (det gjorde så j*vla ont när han masserade där!), men han sade att jag inte kommer att bli snedare pga att vinkeln på min krökning inte var tillräckligt stor. Dock vet jag inte om jag litar på det. Han var liksom… lite konstig överlag, så jag slutade gå där. Dock fick jag lite stretchövningar som jag fortfarande gör ibland då de hjälper väldigt bra mot trötthet/stelhet.

Jag har inga större problem med min rygg annat än att jag är lite klen och lätt blir trött/får ont i den om jag ansträngt mig mycket. Samt att det inte är så snyggt om jag har väldigt kroppsnära kläder eftersom min snedhet syns rätt väl då :( Jag kan också böja mig i sidled (tänk klassiska "sid-stretchingen" från skolidrotten) mycket mer åt ena hållet än åt andra!

Jag oroar mig ibland för att bli snedare. Av någon anledning känns det som att jag blivit lite snedare sen tonåren. Eller så är det bara inbillning. Tycker jag ser snedare ut, men det kan ha att göra med att jag gått upp en hel del i vikt sen dess och fått mer "kurvor" så att det syns mer, jag vet inte..

Vad tycker/tror ni? Bör jag kolla mig/röntga hos en läkare på vårdcentralen? Är det konstigt/ovanligt med skolios i nedre delen av ryggen?

Tack för att ni orkade läsa!

/Linn

Annons:
Juliasundstrom
3/6/12, 7:16 PM
#1

Jag tycker att du ska boka tid för en röntgen för att vara på den säkra sidan! :) Man vet aldrig vad som kan ha hänt med ryggen sedan det upptäcktes av skolsköterskan! Dessutom låter det som att du har en större krök när du beskriver hur du ser ut och att du kan böja dig mer åt andra hållet!:) Du har inget att förlora på det så jag rekomenderar röntgen!

Hoppas allt går bra!:)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Anna
3/7/12, 12:34 AM
#2

Att kröken sitter i ländryggen är inte ovanligt, visst det är kanske vanligare med en övre krök men jag vet flera som haft sin största krök längre ner, så det är "normalt" för en skolios så att säga.

En bekant till mig fick aldrig diagnosen skolios, utan förra våren, när hon var 17, började hon själv och folk i hennes närhet undra varför hon såg så sned ut i vissa vinklar. Så, de åkte in och kollade upp det, upptäckte en 50-gradig krökning och hon opererades ca 3 månader senare. Då hade hon alltså inte en vetat om att hon hade skolios.

Jag skulle också kolla upp det om jag var du. Så slipper du gå och undra. :) Lycka till!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

CamillaS
3/8/12, 12:20 PM
#3

Jag håller med det som redan har sagts. Bättre att kolla upp det. Du har ju inget att förlora på det. Snarare om nu kröken har blivit stor så är det bra om den uppmärksammas ifall man behöver göra någonting åt den. :)

Aelsklinn
3/9/12, 9:10 PM
#4

Suck. Ja, ni har antagligen rätt. Problemet är bara att detta är lite ångestladdat för mig och jag egentligen helst bara vill sticka huvudet i sanden. Som att jag inte vill veta om det behöver åtgärdas, för då måste jag ju åtgärda det…

Har mycket i mitt som är jobbigt att hantera just nu, och en del sjukhusskräck och misstro av vårdpersonal finns där också. Men rent logiskt vet jag ju vad som behöver göras.. Måste bara bygga upp lite ork och mod att möta min skräck och ångest. Jag ser att skriva här och be om råd som ett litet steg på vägen i alla fall! Nu är bollen och tankarna på det i rulllning liksom.

CamillaS
3/9/12, 9:56 PM
#5

#4 Det är jättebra att du endå tog steget att skriva en tråd här. Vi finns här som stöd för dig.
Förstår att det kan vara jobbigt, men om det nu är så att kröken blivit större så lär den antadligen fortsätta öka och tillslut kommer du kanske att få ont i ryggen och kanske problem med inre organ.
Men ta ett steg i taget, det är det bästa för att jobba med sin ångest.
Behöver du skriva av dig så är det bara att göra det. Dom flesta som finns här inne har gått igenom det också att få sin rygg kollad, med blandade känslor.

[Amnesia]
3/10/12, 1:24 PM
#6

#4 Jag och säkert många andra känner nog igen sig i det du skriver. Ingen vill väl ha skolios egentligen och för vissa blir hela processen så fruktansvärt ångestladdad. Alla här finns i alla fall för att ge dig peppning (jag är dessutom i samma sits som dig nästan) sen finns dina nära och kära som även kan ge dig stöttning, du klarar detta. Tusen styrkekramar!

Annons:
Anna
3/10/12, 2:01 PM
#7

#4 Den där förnekelsefasen befann jag mig i länge också. Ville bara strunta i att gå på kontroller, ville inte veta, ville inte göra någonting åt det. Ville bara få vara ifred, vara normal.

Tyvärr fungerar det ju inte så. Jag har haft ångestattacker och depressioner så länge jag kan minnas, men det BLIR bättre. Och det är jobbigare för dig nu, när du inte vet. När du tar tag i det och får SVAR, då kommer det kännas bättre. :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: