Annons:
Etikettallmänt-off-topic
Läst 2627 ggr
CamillaS
3/4/12, 8:32 PM

Någon som spelat varulvsleken?

Och som är sugen på att spela?Skrattande

Såhär fungerar det: Man bör vara mellan 10 och 26 deltagare. Alla deltagare får en roll av lekledaren. Din roll i spelet är hemlig, men om du är något annat än en vanlig bybo kommer du veta vilka som delar din roll. Alltså, varulvar vet vilka de andra varulvarna är, men byborna vet inte vilka de andra byborna är. Varulvarna kommer att jobba tillsammans i hemlighet för att välja ut sina offer.

Spelet består av ett gäng varulvar, en siare, en ängel, och resten bybor. Siaren är en speciell bybo som har förmågan att upptäcka varulvar. Ängeln har förmågan att skydda en bybo varje natt.

Spelarna representerar en by. Målet för varulvarna är att mörda alla bybor, byborna måste försöka eliminera alla varulvar. Om antalet bybor är färre än antalet varulvar, har varulvarna vunnit. Om alla varulvar blir dödade, har byborna vunnit.

Spelet har två faser, som skiftar mellan dagtid och nattid. Under natten väljer varulvarna ett offer att döda (genom att PMa lekledaren). Siaren kommer att välja en person i hemliget (genom PM igen) och får reda på den spelarens roll. Ängeln kommer att välja en person och beskydda den från varulvarna (ängeln får välja sig själv). Under dagtid vaknar byborna och hittar liket till den person som varulvarna dödade under natten. Byborna är ute efter hämnd, och bildar en pöbel och röstar om vem de tror är varulv och lynchar denna.

Alla levande deltagare inklusive varulvarna kan (och ska, det här är spelets intressanta del) prata öppet för att försöka influera övriga deltagare om vem som måste lynchas, vem som är misstänkt, osv. Alla deltagare får ändra sin röst närsomhelst under dagtid, ända fram tills en majoritet är nådd, alla röster är insamlade, eller den deadline som jag satt ut är nådd.

Röster dagtid skrivs i fet stil, exempel jag röstar på Sunshiine, och om du vill ändra din röst skriv jag ändrar min röst till Sunshiine för att underlätta för mig. Den deltagare som får flest röster blir lynchad, och hans/hennes roll blir avslöjad. Döda deltagare får inte längre delta i spelet, annars förstör det för resten.

Det brukar börja ganska slumpartat men efter ett tag blir det väldigt intressant, om vi får igång ett spel kommer ni förstå vad jag menar.

Så fort en deltagare är lynchad blir det natt och så börjar det om igen. Varulvarna väljer en person att döda, siaren får reda på en annan deltagares roll, ängeln skyddar en deltagare. Solen stiger, byborna hittar en deltagare död, kvarvarande spelare diskuterar vem som ska lynchas härnäst. Så fortsätter det tills en sida vinner!

Rollerna :
Varulv: Är en ond roll. Varulvarna väljer genom pm tillsammans en deltagare som dör varje natt.
Bara varulvarna får diskutera leken utanför tråden.

Varulvsdemonen: Är en ond roll. Diskuterar tillsammans med varulvarna, får också skriva utanför tråden.
Dör varulvsdemonen väljer h*n en deltagare som blir varulv.
Skickar varje natt ett pm till lekledaren om vem som blir varulv om h*n blir lynchad.

Ängel: Är en god roll. Skickar varje natt pm till lekledaren om vem man skyddar. Den som blir skyddad kan inte ätas av varulvarna samma natt.
Siare: Är en god roll. Får reda på en deltagares roll varje natt genom att skicka ett pm till lekledaren.

Den här leken kräver endel engagemang. Ska man vara med så krävs det att man skriver dagligen annars finns det inget att gå efter. Inte så roligt när det är helt dött fram till röstningen.
En liten uppmaning om ni säger att ni vill vara med..
Det är inget kul när några få deltagare "leker" och resten ser man knappt något av. Vet man med sig att man inte har tid/ska åka bort så anmäl er inte.
Men måste säga att det är sjukt roligt! Man blir lätt fast och lite paranoid även utanför själva leken. Tungan ute

Det var evigheter sen jag spelade detta så måste erkänna att jag är lite ringrostig så om det är någon annan som spelat detta förut så får denne gärna hjälpa till att förklara ut eventuella frågetecken som lär uppstå i denna tråd. Flört

Så vad sägs? Leka?Skrattande

Annons:
Juliasundstrom
3/5/12, 8:15 AM
#1

det låter kul tror att jag spelat något liknande en gång:) Jag är gärna med!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
3/5/12, 1:05 PM
#2

Vad trevligt, hoppas fler hoppar på. :)

CamillaS
3/8/12, 12:26 PM
#3

Ingen mer som vill vara med? Minst 10 personer måste vara med annars går inte leken att utföra. :)

Upp till toppen
Annons: