Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 4637 ggr
CamillaS
3/3/12, 9:06 PM

Skydda ärret i sommar?

Hmm en fråga som slog mig här om dagen.
Man brukar ju säga att man ska tejpa sitt ärr på sommaren då det annars kan bli solblekt eller hur man säger när man solar.
Men hur länge behöver man tänka på att skydda sitt ärr från solen? Jag opererades ju i januari och funderar nu på hur många månader det måste gå innan man inte behöver tänka på att skydda ärret från solen. Kommer jag att behöva skydda det i sommar?

Annons:
Juliasundstrom
3/3/12, 9:52 PM
#1

Jag har hört att man ska skydda det första året, men jag vet inte så mycket om det än haha:)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
3/3/12, 10:02 PM
#2

#1 Ok. kanske stämmer.
Det kommer du få bli värse om sen du med. ;)

Juliasundstrom
3/3/12, 10:03 PM
#3

haha jaa det är ju väldigt nära sommaren för mig sen så då gäller det att skydda ärret om man vill ha det fint;)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

CamillaS
3/3/12, 10:07 PM
#4

Precis. :)
Hoppas verkligen du får din operationstid snart.

Juliasundstrom
3/3/12, 10:15 PM
#5

Tack det hoppas jag med!

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[Thiah]
3/10/12, 9:04 AM
#6

Jag fick aldrig råd att tejpa utan mera att skydda det med solkrämer. Åkte ca 7 mnader efter min operation till grekland. Skyddade med kräm, och mera kräm och mitt ärr är väldigt fint. Skrattande

Annons:
CamillaS
3/10/12, 11:26 AM
#7

#6 Ok, kanske det är bättre. :)

[NalaMeya]
3/10/12, 3:52 PM
#8

Detta med att skydda mot sol visste jag faktiskt inte…:/ Heller ingen som nämnde nått, men hur lång tid efter operation bör man skydda det? Behöver det verkligen vara med tejp eller räcker det som Thiah säger med solkräm…? :)

CamillaS
3/10/12, 4:09 PM
#9

#8 Det är det jag försöker få reda på med. ;)

[Thiah]
3/10/12, 4:40 PM
#10

Jag har som tur var en mamma som är sjuksköterska och för mig funkade det med bara solkräm. Jag visar sällan ryggen för solen om man inte ligger på stranden.

Se bara till att inte bränna ärret, det bränns nämligen lättare än vanlig hud (enligt min erfarenhet) och efter det kan det ju bli fult.

Egentligen borde man alltid skydda ärr eftersom dom är känsligare men jag slutade bry mig efter 2  år.

mickan.a
3/17/12, 7:00 AM
#11

Jag har inte heller fått några råd om detta. Tejpar fortfarande ärret fastän det läkt fint (5 v sedan op) men mer för att skydda från skav från kläder! Funderar som er om det i sommar räcker mer kläder som skydd? Solen tränger ju igenom kläder, så det kanske är klokt att tejpa..??

Fler tips någon??

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

[Thiah]
3/17/12, 10:01 AM
#12

Jag tror nog att det räcker med kläder. Ärret kan ju ta en del sol men ärret får inte brännas.

Upp till toppen
Annons: