Annons:
Etikettandra-behandlingsmetoder
Läst 4976 ggr
Bebblan
2012-02-28 11:21

Gjort atlasprofilax! :)

Hej alla :)

Har gjort atlasprofilax nu! ;D

Känner mig riktigt kry :P

Både mamma och annette sa att min blick var mycket klarare när vi gick där ifrån, hon använde som en massagestav och tröck runt nacken och det knakade lite och gjorde lite ont, men man överlever! :)

Sen tog hon foton på mina fötter före och efter, innan var dem rätt olika, efter var dem raka hahah .

Lägger ut bilderna senare då jag inte kan ha i internet och överföringssladd samtidigt, men det kommer.

Ni som gjort detta, fick ni ont direkt efter eller hur vart det?

Jag har inte fått ont någonstans ännu, och jag känner mig likadant förutom att jag känner mig piggare och får typ skrattanfall ibland (?) xD

Mvh Ebba Skrattande

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Annons:
[Amnesia]
2012-02-29 01:17
#1

Du får berätta hur det verkar vara med kröken! Om den verkar försvinna eller ej.

Bebblan
2012-02-29 01:38
#2

jadå, jag uppdaterar mig när det börjar hända saker :P

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[Amnesia]
2012-02-29 18:00
#3

Hur lång tid skall det ta innan kröken börjar dämpas`?

[Amnesia]
2012-02-29 18:15
#4

Verkar det lovande förresten? Funderar starkt på att göra detta!

Bebblan
2012-02-29 19:41
#5

Mja, det kan man nog inte säga riktigt, tror inte det kommer hjälpa på mig eftersom att jag har 48 grader, men en liten förbättring kommer det nog bli, ja.. träffar man rätt person så blir det nog toppen :) Jag tog kontakt med Annatte Knapp, hon var kanon, förutom att  hon tjatar rätt mycket xd hahah men jag tycker verkligen du borde testa, på atlasprofilax.se ska det finnas kontaktsida till alla olika atlasprofilax sysslare, annars kan du bara googla :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[Amnesia]
2012-02-29 19:49
#6

Ja! jag har hittat en och har bestämt tid. Sist jag kollade ryggen hade jag 40, kan ha blivit något bättre. Men jag är ju under 18, så hoppas på goda chanser. Det kunde tydligen ta upp till ett år, så funkar det inte efter ett år så är det inte försent för mig att opereras heller.

Annons:
Bebblan
2012-02-29 19:52
#7

Okej vad bra :P

Nej precis, och även om det inte funkar så får man inga problem med atlas i framtiden! :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[Amnesia]
2012-03-09 12:28
#8

Hur går det för dig?

Bebblan
2012-03-09 19:42
#9

#8 Har inte känt någon sorts smärta alls efter det, och jag går likadant osv.. ska till Annette igen på fredag och få massage :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[Amnesia]
2012-03-09 20:42
#10

Släng gärna upp en uppdatering då!

CamillaS
2012-03-09 21:58
#11

#9 Det låter ju jättebra. :)

Bebblan
2012-03-10 22:13
#12

Nu börjar jag känna yttepytte lite att det spänner i nacken och vänster höft. Men inget som är hela tiden, det bara spänner till ibland och gör ont när jag ska böja mig långt ner eller svankar och sedan sträcker på ryggen, i nacken är jag bara öm om jag trycker där och samma som höften så spänner det till ibland.

Får se hur det går med tiden :)

Blir det operation så blir det väl så.. vill inte gå runt med korsett, dels för att jag har jättesvårt att tänka på lektionerna tillexempel, när jag ska äta måste jag lossa den annars kan jag inte svälja och när jag får hicka måste jag ta av den helt, annars kan jag inte andas ihuvudtaget och får jätteont under och över revbenen.

Meen.. ska prova att bara ha den efter skolan och tills jag ska sova och förhoppningsvis så hjälper det lite grann eftersom att jag har gjort atlasprofilax som ger lite extra hjälp :)

Men man kan ju inte säga alls hur det kommer bli, det kan ju gå hur som helst Glad

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Bebblan
2012-03-19 23:05
#13

Okej, vill inte säga att den här metoden suger, för jag har ju fakiskt funkat med korsetten oxå, men jag känner ingen skildnad ALLS, jag har lika ont i ryggen och fått ont i nacken på det stället hon var och tröck med den fär apparat saken, och jag har även börjat få "kramp" i höfterna såfort jag böjer mig åt ett hål och sen ska sträcka på mig, och när jag går länge, tvivlar på att det beror på att det "arbetar"..

Gissar väl att det blir operation för mig men.. ja. ville bara slänga in hur det går och sånt…..

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Annons:
[Amnesia]
2012-03-19 23:12
#14

Åh vad tråkigt! Jag är mycket positivt till detta eftersom mina ben redan blivit lika långa. Jag känner inget negativt förutom huvudvärk och lite yrsel. Men kom ihåg att det kan ta upp till ett år innan det gett full effekt, känns det hopplöst borde du skriva upp dig på operationstid, för det brukar ju ta ca ett halvår innan man får en tid och så. Men jag tror absolut att du har ont för att det arbetar, det kan göra ont sade hon som gjorde på mig idag. Kunde känna som en jobbig träningsvärk. Men alla kroppar reagerar väl olika!

Bebblan
2012-03-19 23:55
#15

#14 ja, hoppas väl så, vill bara verkligen inte operera.

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[Amnesia]
2012-03-20 09:04
#16

Bebblan, jag förstår det.. Det är nog ingen som vill det. Kom ihåg att massage och träning hjälper processen. Det behöver inte vara något komplicerat, men du har förmodligen fått övningar från en sjukgymnast? Rekommenderar att du gör de och tar MASSOR eller LÅNGA promenader. Promenader hjälper ta mig fan mot allting. Sen kan du alltid be från din pappa eller pappa, eller kompis. Att de masserar lite för att mjuka upp musklerna. Försök att tänk på din hållning när du sitter och står. Tänk dig själv om kroppen ska repareras efter att ha haft skolios i flera år. Klart man måste låta det ta tid innan man kan bedöma ifall det funkar eller inte. Jag tror inte på att varken du eller jag kommer bli helt rak (har också över 40 grader) men jag hoppas på en förbättring. Skolioser under 40 grader behandlas inte med operation ens. Så en sådan förbättning skulle ju bara vara fantastisk. Men försök att ha i huvudet att det kanske inte funkar som det ska ändå, för aannars blir man bara mer ledsen om/när det inte funkar. Försök att se det som en process och ett äventyr. Det kan gå bra, det kan gå mindre bra. Men man lär ge det en ärlig chans.

[Amnesia]
2012-03-20 09:05
#17

lol menade från din mamma eller pappa**

Bebblan
2012-03-20 18:19
#18

#16 Har bara väldigt svårt att tänka positivt över något som "plågar" mig.. jag har fått övningar och en matta och ska börja göra dem såfort vi får plats att ha den på golvet eftersom att vi är påväg att flytta, promenader kommer jag också börja gå, men eftersom att jag är en så extremt lat person har det aldrig blivit av.. :o

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[Thiah]
2012-03-20 18:33
#19

Det där med promenader beror nog på person till person. Jag kan promenera en bra bit, oftast,  men då med bra skor, inget på ryggen samt lätt jacka och bra underlag att gå på (snö tider är de värsta) . Annars ger ryggen igen, antingen under eller efter promenaden. Jag är uppvuxen med att promenera så det stör mig gruvligt.

För mjuka eller för hårda skor kan göra att värken kommer och då spänner du dig vilket bara gör saker värre.

Gör sjukgymnastens övningar så att du stärker musklerna i ryggen och hjälper dem att stödja upp din skolios.

Du gillar inte att bada?För gillar du det kan du ju åka till en simhall och leka på det djupare vattnet med kompisar. Kastar man boll, leker kull eller nått annat så tränar man massor av muskler utan att tänka det + att du har roligt.

[Amnesia]
2012-03-20 19:50
#20

Ja jo! Förmodligen. Har dock känt att vilket problem jag än har psykiskt eller fysiskt så hjälper promenader långsiktigt! Har jag inte promenerat på ett tag och börjar, då får jag skitont, men regelbundna promenader har hjälpt mig enormt! Är latare med sjukgymnastens övningar, men ska försöka bli bättre på det med.

Bebblan, jag förstår precis hur du menar. Jag känner absolut likadant och de gör nog det flesta. Oavsett vilken behandling du får/ kommer att få så kommer det att lösa sig, även om det är svårt att se det nu.

Annons:
Bebblan
2012-03-20 20:51
#21

#19 Jo det är ju precis så det är, jo simma gillar jag bara att jag väldigt ogärna går till simhaller, för att jag aldrig hittar badkläder som "passar" mig..

#20 Jaså? haha :) Nja, det löser sig väl men ja.. ryggen blir ju rak men för mig låter det som om att hälften av allt man kan göra utan att vara stel kommer man aldrig mer kunna göra för resten av sitt liv.. :/

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[Amnesia]
2012-03-20 21:36
#22

Det beror alldeles på hur vältränad du är när du opereras och hur hårt du tränar efter. Förbereder man sig med riktigt bra och starka muskler, så är chansen att du har mer rörelse i kroppen större. Sen beror det ju på vart och hur många kotor som stelopereras.

Får jag fråga, är det smärtan som är det huvudsakliga problemet eller är du missnöjd med utseendet?

Bebblan
2012-03-20 22:20
#23

Okej, utseendet eller smärtan för att gå till badhus?, utseendet.

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[Thiah]
2012-03-21 11:17
#24

#23 jag har samma, heller hade innan andra operationen. Det finns, i vissa, simhallar tider när det bara är kvinnor. Jag tycker själv att det är lite lättare att visa ryggen då.

Bebblan
2012-03-21 16:52
#25

Det är inte ryggen jag inte vill visa, det är min kropp.

Obestämd

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[Amnesia]
2012-03-21 17:21
#26

Jag tänkte mer allmänt. Vad det är som stör dig. Utseendet på ryggen eller om du har ont och det är anledningen till det att du vill opereras?

Bebblan
2012-03-21 17:30
#27

Jaha, jag vill ju verkligen inte opereras, förutom det jag skrev i inlägget innan så är det inget annat, jag vill liksom att allt ska bort med magi, det är så jobbigt. Vill inte ha korsett eller opereras. och även fast det blir bättre utav atlasprofilaxen så kommer det ju inte gå öven helt.. :/

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Annons:
[Amnesia]
2012-03-21 17:55
#28

Trots att jag är missnöjd med allt på min kropp, så är ryggen mitt största komplex. Ogillar att jag inte kan ha de kläder jag vill ha utan att det ska synas att jag har en större kurva på ena höften medans den andra är rak som en manshöft.

Trots det, så är det smärtan som gör att jag behandlar skoliosen. Jag försöker ibland tänka 'Det finns folk med brännskadat ansikte som visar vad de upplevt konstant, som ändå är glad och älskar livet.' Då brukar jag försöka tänka att, det kunde ju varit värre för mig också. Min rygg och mina höfter syns ju faktiskt inte om jag inte väljer att framhäva de eller om jag tar av mig tröjan. Så länge man inte har ont, så tycker jag personligen, (inget tvång, alla människor har ett eget val) att man ska ligga lågt med operation.

En operation i ryggen är ett fruktansvärt stort ingrepp och man borde verkligen fundera på att det är värt för man själv är missnöjd med utseendet. Ingen människa är perfekt och det är väldigt några som har en helt spikrak rygg, samt symmetriska kroppsdelar. Sen brukar det alltid vara en själv som förstorar och ser allt värre än vad det är. Mina kompisar ser inte samma stora skillnad som jag gör, de ser skillnad, ja. Men inte så grovt som jag beskriver.

Har man ont, så tycker jag att man ska börja behandla skoliosen, verkligen. Samma om man växer, eftersom den kan bli värre. Ingen ska ju behöva ha ont, men hoppas jag gav dig någon form av inspiration angående hur du kan tänka när du mår dålgit över utseendet.

Bebblan
2012-03-21 18:03
#29

Mja, jag vet att det finnss folk som har det värre men jag kan inte tänka så att jag är lyckligt lottad jag tänker bara "det kunde vart bättre" osv.. försöker verkligen men då känns det som att jag ljuger för mig själv. var ute på promenad idag, rätt skönt. tack för alla tips förrästen :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

[Amnesia]
2012-03-21 18:04
#30

Klart att det kunde varit bättre och jag tror ingen med psykisk eller fysiska störningar tycker det är speciellt roligt, men man får försöka göra det bästa man kan av det, även om det inte är lätt.

Vad bra! :-D

Bebblan
2012-03-21 20:48
#31

Japp :)

//Ebba

"My thoughts are stars I can't fathom into constellations"

Upp till toppen
Annons: