Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 9517 ggr
CamillaS
2012-02-01 14:26

Hur stor krök har du?

I dagsläget är jag faktiskt osäker på vad jag själv har, men har för mig att det var nåtgot på 20 grader. Innan jag korsettbehandlades låg den på 30 grader.
Och innan operationen låg den på c:a 50 grader uppe i brösrtyggen iaf, minns inte hur stor den andra kurvan var.

Så hur stor är din kurva/kurvor? Både efter och före korsettbehandlig/operation.

Annons:
Anna
2012-02-03 19:47
#1

Jag ligger på ca 55 grader uppe i bröstryggen, minns inte exakt vad kröken i ländryggden ligger på men runt 30 grader.

Väntar på operationsdatum just nu och borde få besked ganska snart om jag kan vänta tills efter min student i juni eller om jag måste operera mig nu innan.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

CamillaS
2012-02-03 20:00
#2

Låter inte kul. Vet hur jobbigt det är att vänta på ett sånt datum.
55 grader, det är rätt mycket..
Vart ska du opereras någonstans?

Anna
2012-02-03 20:05
#3

#2 Det är verkligen jobbigt att vänta på något så pass stort :/ Speciellt då jag väntat sedan 2010, föll nämligen ur systemet på något sätt efter min första magnetröntgen och aldrig fick en remiss till min kirurg som jag blev lovad. Fick nu hösten 2011 en ny MR, sedan en konsultation med min kirurg, och han sa att han ville ha en ny slätröntgen innan han kunde bedömma om vi kan vänta tills efter min student (som jag bad om) eller om vi måste operera nu i vinter/vår. Var på den röntgen för ett par veckor sedan och väntar nu på besked.

Operationen blir i Linköping!

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

CamillaS
2012-02-03 20:08
#4

Hoppas då verkligen för din skull att du får ta din student före det.
Nej skoliosoperationer är verkligen inget man snackar om en "liten" operation, vissa får ju skära upp hela ryggen.
Ska du operera både länd och bröstrygg eller bara något av dom?

Anna
2012-02-03 20:11
#5

Tack, hoppas jag med. Har kämpat med skolan ända sedan jag fick diagnosen och vore så jobbigt att liksom falla vid målsnöret nu, om jag opereras nu kommer jag nämligen behöva gå om ett år då hela min sista termin består av en 200p ridkurs som jag alltså skulle missa helt.

De kommer endast ta min bröstrygg och gå in genom bröstkorgen på höger sida och alltså punktera min högra lunga + ta ett revben.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

CamillaS
2012-02-03 20:18
#6

Oj, ja det lät ju inte allför roligt att missa en hel termin pga av det där.
Det var ju lite typiskt då att du skulle ha häst som inriktning och få den här diagnosen. Vilken otur.
Jasså ska dom det, trodde att om det var bara bröstryggen som skulle opereras så gjorde man det bakifrån. Hmm.. Aja det är så olika hur dom bedömmer, antadligen även från sjukhus, till sjukhus och från kirurg till kirurg förstås.

Annons:
[Thiah]
2012-02-04 10:33
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#7

jag har haft en cirka 65+ krök i övre bröstryggen innan operationen, idag är den cirka 23. Den  nedre kröken är efter operationen 13 grader, minns inte vad den var innan.

Bilden  nedan är från juli/augusti 1996. I november samma år opererades jag och då hade kröken ökat ytterligare.

Juliasundstrom
2012-02-04 10:49
#8

Mina krökar var 34 och 36 när jag diagnostiserades. När jag fick sluta med min korsettbehandling låg de kvar på ungefär detsamma. Ett halvår senare låg de på 46 och 31 grader, och nu har jag väntat på operation i ett halvår:)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[NalaMeya]
2012-02-04 13:00
#9

För ett halv år sen var min rygg lite över 50 grader, nu känner jag klart och tydligt att det blivit sämre. Av "erfarenheter" sen tidigare skulle jag absolut tro att det är över 55 om inte 60, men ska som tur är opereras för det om 17 dagar:)

mickan.a
2012-02-04 21:24
#10

Jag är ett gränsfall, har en krök på ca 43 mellan kota 3-9 i bröstryggen, men ska ändå opereras då jag har haft så mycket värk i rygg, nacke och huvud under lång tid (blev värre efter att ha fött två barn). Jag har en mindre krök längre ner på 23 grader, men den besvärar mig inte, och kommer kanske att räta ut sig själv när den ävre kröken blir rak.

Mickan, 34 årig norrlandstjej, tvåbarnsmamma, skoliosopererad i feb 2012.

 

MillaJ
2012-02-05 00:07
#11

Jag är 23 år nu och har haft korsett när jag var 9-15 år. Tror kröken låg på 28 grader när jag påbörjade behandlingen, och nu vet jag inte. Jag överbehandlades så att jag lutade åt andra hållet istället :p så sista året hade jag korsetten endast nattetid för att jämna ut det hela. Det tråkiga för mig är att läkarna genom dessa år missat att jag haft en krök till -nämligen uppe i nacken, där det även saknas en disk så kotorna ligger på varandra.
Anledningen till att det upptäcktes var att jag tyckte att min korsett var felbyggd då jag bara blev mer sned -om man kollade på skolfoton tex. Korsetten var uppbyggd under den höga axeln och det kändes bakvänt tyckte jag -och när jag påtalade detta för läkarna kollade de på plåtarna en gång till och upptäckte att anledningen till att min högra axel är lägre är inte pga skoliosen utan det är för att två revben är ihopväxta, vid samma tillfälle upptäcktes även kotmissbildningarna i nacken.
Spännande eftersom detta funnits med på alla bilder jag tagit tidigare men ingen lagt märke till.

CamillaS
2012-02-05 12:18
#12

#11 Är det något dom kommer göra något åt, eller får du leva med det hela livet?

MillaJ
2012-02-05 12:36
#13

#12 Tror inte att de kommer göra nåt åt det. När det upptäcktes så sa läkarna att om nacken ändrades till nästa undersökning så skulle den stelopereras men det hade inte hänt nåt tills dess.
Nu har jag inte röntgats på ett par år så det skulle vara intressant att se hur det ser ut nu, i både rygg och nacke. Man ändras ju trots att man inte växer på längden längre ;)

Annons:
[CajsaBajsa]
2012-02-15 10:21
#14

Jag har ca. 45 i bröstryggen och ca. 40 i korsryggen. Ingen behandling av något slag, utom att stärka muskulaturen med sjukgymnastik. Har aldrig haft problem med ryggen alls, tills för två år sedan, sen dess har jag ont i ryggen hela tiden.

CamillaS
2012-02-15 12:02
#15

#13 Ja du kanske borde be om att få en röntgenundersökning och kolla så det inte blivit värre.

#14 Oj, så mycket och endå ingen behandling?Obestämd Låter ju verkligen skumt!
Så dom har inte pratat om operation eller korsettbehandling alls?
Vilket sjukhus går du till?

[CajsaBajsa]
2012-02-15 17:02
#16

#15 Det upptäcktes inte ordentligt föräns efter jag slutat växa. Jag är på Husläkarna i Kungsbacka. Allt läkaren säger är "jag tycker du ska testa ett tag till med sjukgymnastik" (har gjort det i 1½ år). Sist (över tre mån sen) skickade han i alla fall en remiss till skoliosavdelningen på Salgrensa, men jag har inte fått nån kallelse.

CamillaS
2012-02-15 18:01
#17

Ok. Då borde du ringa till din läkare igen och fråga om denna har skickat din kallelse. Visst kan det ta tid, men sjukvåden kan vara väldigt tröga. Så ibland måste man vara på dom lite själv för att ens få någon hjälp. -.-'

[CajsaBajsa]
2012-02-15 18:23
#18

#17 Jag fick i alla fall en lapp från Salgrenska att de fått min remiss… :/

CamillaS
2012-02-15 18:24
#19

Aha ok, men antar att det är att vänta då, eller så får du ringa till sjukhuset och fråga om dom glömt dig. :P

[CajsaBajsa]
2012-02-15 18:28
#20

Ja, jag får nog göra det.

Annons:
CamillaS
2012-02-15 18:40
#21

Är nog bäst det.
När jag skulle på en angiografiundersökning så ringde dom till mig samma dag och sa "du skulle ha varit här idag" och då hade jag varken fått nåt brev eller telefonsamtal ifrån dom. Riktigt dåligt!
Som tur är så fick jag en ny tid några dagar efter.
Visserligen inte på Shalgrenska(?) men endå..

BellaB
2012-02-19 13:11
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#22

Jag är 16 år, fyller 17 i juni.

Skolsystern kollade ju alltid ryggen när man var yngre och man fick möta skolläkaren om man var sne, hah. Aja det fick jag alltid göra, men fick aldrig en remiss till röntgen fören jag gick till min skolsyster när jag gick i sjuan och sa att jag hade väldigt ont i ryggen, då fick jag en remiss till hälsocentralen. Där jag fick en "skum" läkare som kollade och kände på ryggen och läste i en bok. Jag fick en salva för muskel värk… Ingen viste då om min scolios. Men jag märkte att salvan inte funkade alls, så pappa ringde och fixade en remiss till röntgen där de upptäckte att jag hade scolios. en krök var då 37 grader den andra var 39.. nu har dom växt och är 43 och 42 grader om jag inte minns fel.

Jag och doktorn har pratat om opration, men med tanke på att mina krökar sitter högst upp och längst ner i ryggen , så blir jag antagligen riktigt STEL opererad med tanke på att han ska operera alla koter utom dom två längst ner satt jag kan sitta o de två högst upp så jag kan nicka o skaka på huvudet..

CamillaS
2012-02-19 15:58
#23

#27 Välkommen hit vill jag först säga!

Åh fy ja det låter ju inte alls kul att behöva operera så många kotor. Obestämd
Va salva mot muskelvärk? Det var skumt ja. Sen ännu mer skumt att h*n inte typ tänkte på att din rygg var sned? Eller gjorde h*n det men brydde sig inte?
Har du fått tid för operationen eller pratar ni bara om det än så länge?

BellaB
2012-02-19 16:00
#24

Jadu, tror inte att han märkte den var sne, det  var inget han nämnde, det vi trodde var en svullnad i ryggen var ryggraden som ligger mot nån muskel som svällde upp men nu är de ett bestående problem. 

Har inte fått en tid än eftersom jag sagt att jag vill gå ut gymnasiet först, och ska operera örat om en månad så tänker på de först o främst nu :)

CamillaS
2012-02-19 16:17
#25

Ok, ja som sagt väldigt skumt. Jaha ok, jo det är ju bra om man kan vänta. Det är ju en ganska jobbig process att gå igenom en ryggoperation.
Hoppas det går bra med ditt öra också. :)

BellaB
2012-02-19 18:22
#26

Ja, jag har märkt de! men det är lungnade o läsa andras historier, eftersom det verkat gått bra för dom flesta :)

Tack, det går säkert super :)

CamillaS
2012-02-19 20:53
#27

Ja det är därför forumet startades, för att vi ska kunna prata om t.ex operationer och dela med oss av våra erfarenheter.Glad

Annons:
BellaB
2012-02-19 22:43
#28

Jag förstod det! superbra ! :)

[Amnesia]
2012-02-20 22:20
#29

Jag hade 42, blev korsettbehandlad, gick ner till 40, de lade ner korsetten för det inte funkade bra. Men det slutar med att jag tänker ställa mig i kö för operation, då jag börjar få smärtor och inte tål utseendet av min rygg. Vet inte hur många grader jag har nu. Känns mer.

CamillaS
2012-02-20 23:21
#30

Tja ibland är ju tyvärr operation det enda valet man har som skoliosdrabbad person. :/
Men man får försöka tänka posetivt att man blir rak och fin i ryggen. Och dom flesta operationer går bra utan att det blir komplikationer. Men visst en operation är alltid en risk man tar, men som sagt så brukar dom oftast gå bra. :)
Det är vel rehabiliteringen efter operationen som är jobbigast då man inte får göra så mycket på ett visst antal månader. Men man känner endå att man blir bättre och mindre smärtpåvärkad för varje dag som går.
Sen tycker man det är så skönt när allting väl är genomfört. :)

BellaB
2012-02-21 23:38
#31

För mig var opration helt uteslutet, men smärtan tog över och man sökte på bilder före och efter oprationer! Sån skillnad!! jag tål inte heller att se på min rygg men ofta så tänker man mest på det själv. Men jag oroade mig mycket över ett ärr , men vad gör det när man kan slippa ha ont i ryggen, o ha en RAK "normal" rygg?!!?! Längtar tills oprationen lite nästan, imorgon ringer jag doktorn så vi kan prata om vart i ryggen de ska operera, osv!  Så kan jag ställa mig i kö eftyersom jag uppnått betyg  i idrott :)

[Thiah]
2012-02-22 11:23
#32

#22 Bella B: Jag har 3 kotor uppe och 4 nere som inte är opererade och det går bra.  Du verkar ju få ännu mer än jag men man klarar sig Glad

BellaB
2012-02-22 16:52
#33

Klarar sig gör man alltid, men saken är den att min rygg är inte direkt sne altså utan har "pucklar" som buktar ut från ryggen och ingen riktig höft på ena sidan, kommmer dettta försvinna efter en opration? :)

[Amnesia]
2012-02-22 21:52
#34

#33 Det är jag också nyfiken på, har ungefär samma dilemma som dig.

Annons:
[Thiah]
2012-02-24 09:11
#35

Man får tillbaka lite höft men vad jag upplevt så kommer dom alltid vara ojämna. Pucklarna kan minska, beroende på hur de ser ut och var de är, men dom kommer inte försvinna. Min andra operation gick ut på att ta göra min puckel mindre för jag hade en sån jättestor.

[Thiah]
2012-02-24 13:29
#36

Hittade just lite papper från min skolios som mamma skickat hit.

2 månader innan min operation hade jag en högekonvex skolios i bröstryggen som var 49 grader och som vid den största vänstersvängen var 67 grader.

Efter operationen, alltså nu, så är jag 29 grader mellan kotorna TH3-TH11 och 8 grader i ländryggen, TH11-L3.

Jag är alltså lite snedare än jag trodde…hmf

Anna
2012-02-24 14:49
#37

#35 din första operation, gick de in bakifrån då? för vad jag hört, när de går in från sidan/framifrån (som jag ska göra) så tar de även bort puckeln samtidigt så att säga, dvs filar ner revbenen och korrigerar så gott det går. de kanske inte gör det när de går in bakifrån?

bara tänker lite högt nu, jag har ju egentligen ingen aning haha. :p vet bara att Peter sa till mig att "sedan filar vi ner revbenen också så du blir av med puckeln".

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
2012-02-24 14:55
#38

#37  dom gick både bakifrån och via revbenen/lungan. Meningen var att dom skulle fixa allt på en gång men jag hade en sådan dålig lunga. När dom gick igenom den så bara vällde det ut slem och äckel och dom blev tvugna att avrbyta operationen helt.

Anna
2012-02-24 15:00
#39

#38 ah okej, då förstår jag.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: