Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 4476 ggr
CamillaS
1/30/12, 2:39 PM

Efter operationen

Hur mår du nu efter din skoliosoperation?
Har du fortfarande ont i ryggen? När opererades du och var?

Annons:
[Thiah]
2/4/12, 10:46 AM
#1

Opererades första gången -96 av Helena saraste på Karolinska sjukhuset. Andra gången var 2003, den gången på Huddinge sjukhus men av samma läkare.

Jag har konstant någon sorts smärta i ryggen. Mina muskler ligger hux flux i ryggen och det gör att dom lätt brister. Min ena lunga är nästan värdelös i sin funktion så jag lever praktiskt taget med 1½ lunga.

Värst smärta har jag i korsryggen där jag inte blev opererad.

CamillaS
2/4/12, 2:28 PM
#2

Oj redan 96 trodde det var senare. Vilken månad i 2003 opererades du andra gången?

Fy vad tråkigt att höra. Har Helena sagt någonting om det? Kan hon inte göra nåt mer för dig?
Ska själv träffa Helena på tisdag och se så min andra operation gått bra.

[Thiah]
2/4/12, 2:34 PM
#3

Jag har båda gånger opererats i november och varje gång den 19 , ganska lattjo.

Jag v ar nog ett ganska akut fall med tanke på att jag träffade henne för första gången bara 3 månader innan operationen blev gjord. Helena kan inte göra nått för mig mera. Hon har gjort massor redan.

Innan andra operationen fick jag genomgå lungtester för att se hur bra min lungkapacitet var. Den är ju inte bra men den var då bra nog för att minska på. Andra operationen betydde nämligen att dom tog bort bitar från 6 revben och satte ihop dem så att vingen minskade betydligt. Lungan har alltså idag ännu mindre plats än innan, men man vänjer sig.

Som pappa sa: du har ju aldrig tänkt satsa på en karriär inom löoning ändå Flört

Helena är den underbaraste jag träffat under mina skoliosår (och andra läkarbesök). Hon har fasta och bra händer och gör saker snabbt. Hon har tagit bort bandage, lungdränage och annat från mig och jag litar blankt på henne.

CamillaS
2/4/12, 2:57 PM
#4

He he ja det var coolt. :P Tänkte om vi möjligen låg på sjukhuset samtidigt, men jag var visst några månader där före dig. Flört

Jao, om Helena är smaken delad, men det är ju bra endå att vi människor är olika.

Ne precis, ska man inte bli elitidrorttare så klarar man sig nog hyffsat endå med lite sämre lungkapacitet. ^^

Ok, antadligen ska hon ta bort mitt bandage och agraffer på tisdag om det nu inte blir någon annan som får göra det. ^^

[Thiah]
2/4/12, 3:01 PM
#5

#4 jag har haft tur, hon har sytt mig med små små stygn varje gång.

Och jag förstår att smaken är delad men har man som jag  kommit ifrån något mycket värre så…

Och har man 6 revben som är av så är det väldigt tacksamt med en hand som är fast, trygg och vet vad den gör. Glad

Och riktigt coolt att vi var så nära varandra ändå. Jag delade rum med en tjej som kommit tillbaka efter sin operation. Var visst nått som inte funkade.

CamillaS
2/4/12, 3:10 PM
#6

#5 Ja precis, jag skulle säkert tänka samma sak som du om henne om jag hade varit i din situation. Då hade man bara blivit lättad att äntligen få den hjälp man behövde.
Jasså? Hmm ne jag fick agraffer jag, kommer iuf inte ihåg vad jag fick för något 2003.

Ja visst är det det. Låg du på avdelning K83 då också?
Jaha, det lät ju inte kul för den tjejen. Jag hade enkelrum iaf. ^^

Annons:
[Thiah]
2/4/12, 3:15 PM
#7

#6 jag har ingen aning om vad jag låg på för aTungan utevdelning annat än att det var en ortoped avdelning.

CamillaS
2/4/12, 3:22 PM
#8

#7 Gissar på K83 då eftersom det oftast är där ryggpatienterna ligger. Men har även hört om en anna avdelning som hette hmm.. ja, vad hette den? Jo KUA. På den avdelningen sköter studenter hela vården med handledning av ordinarie personal.

[Thiah]
2/4/12, 5:35 PM
#9

#8 Inga studenter skötte mig just då, fast jag brukar råka ut för studenter då jag är lite special fall. Jag minns bara att min mamma gjorde mesta arbetet (hon är sjuksköterska) eftersom de andra inte hann….

CamillaS
2/4/12, 8:40 PM
#10

Ja då tror jag inte att du låg på den avdelningen iaf. Flört
Vilka hann inte? Vårdpersonalen?

[Thiah]
2/6/12, 12:19 PM
#11

Vårdpersonalen hann knappt något. Jag har nästan alltid studenter runt mig. Är en ganska lätt patient att träna på. :)

CamillaS
2/6/12, 9:59 PM
#12

He he bra att dom får träna på någon då. Tungan ute
Själv tycker jag det känns sådär om studenter tränar på mig, typ stick i armen som misslyckas t.ex. Inte skönt! Men ja, såklart finns det värre saker än det. ^^

[Thiah]
2/6/12, 10:00 PM
#13

#12 jag är lixom van. Jag ligger där snällt och väntar tills dom klämt, stickt, kollat klart  Glad

Annons:
CamillaS
2/6/12, 10:19 PM
#14

#13 He he ja, som sagt bra att det finns testpersoner också. Flört

Upp till toppen
Annons: