Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 4628 ggr
CamillaS
2012-01-29 23:37

Hur upptäcktes din skolios?

Som rubriken säger, hur upptäcktes det att du hade skolios?

Annons:
[Thiah]
2012-02-04 10:48
#1

Mamma och syster har skolios så när min syster fick börja gå på regelbundna kontroller så började dom även kolla mig. Sjuksystern kollade alltid mig extra noga när vi var hos henne och undersöktes så jag skulle säga att det var hon som först såg det.

[NalaMeya]
2012-02-04 13:03
#2

Min skolios upptäcktes av skolsköterskan på en rutinkontroll i fyran. då var krken så liten så den beräknades inte skulle bli värre och allt las därför "ner". Sen i sjuan "återupptäcktes" skoliosen igen av att flera kompisar frågade vad felet var på min rygg:)

CamillaS
2012-02-04 14:12
#3

Själv upptäcktes min också av skolsköterskan, fast min var vel ganska "stor" redan då så jag blev ganska snabbt skickad till en ortoped.

#1 Det var ju bra att dom kollade dig också i samma veva. Är din syster också opererad?

#2 Det var ju tur att dom upptäckte det. Men dåligt att dina komisar var dom som reagerade och ingen annan? Obestämd

[Thiah]
2012-02-04 14:14
#4

#3 bara jag som har den "värre" versionen av skolios. Tror min syster har runt 25 grader så hon lider ju av det men fick ingen behandling. Idag är hon 36 år så det är bara att kämpa på.

#2 konstigt att dom bara släppte det. Det borde dom inte få göra eftersom det är i puberteten (6-9 i årskurs typ) som skoliosen ökar som mest. Jag blev op. i sjuan just pga det.

CamillaS
2012-02-04 14:25
#5

#4 Ok. Jo det är vel så att dom inte brukar behandla när dom anser att kröken är för obetydlig för det.
Fick höra 2003 att 30 grader var gränsen för att få korsettbehandling, vet inte, kanske dom har ändrat det idag?

[Thiah]
2012-02-04 14:27
#6

#5 på min tid, 1996 typ så var 30 grader gränsen. Skulle tro att den håller idag.

Vet en flicka här i finland som har väldigt svåra smärtor på grund av sin obehandlade skolios. Det har diskuterats steloperation men dom vill inte göra det då hon är för gammal (eller någon annan dum orsak). Hon är knappt 25.

Annons:
CamillaS
2012-02-04 15:29
#7

För gammal om man är 25?!Förvånad
25 är ju inte ens gammalt!
Jösses, opererar dom bara i typ tonåren då?

Jo3ef1n
2012-02-04 16:55
#8

Jag hade nästan ingen skolios när jag gick i lågstadiet men det var först i 7:an som skolsystern upptäckte det. sedan har den utvecklats i rasande fart enligt mig. Men jag tror att orsaken till att det över huvudtaget blev en krök berodde på skador jag fick som barn. Första gången blev jag knuffad ner från en snöhög av en äldre tjej, ungefär 3 år äldre än mig. låte mesigt men tror jag gick i 1:an och var bara 7 år då så för mig var det en hemsk upplevelse. Jag kommer ihåg det som en av mina hemskaste upplevelser. En annan gång blev jag knuffad på liknande sätt av en utvecklingsstörd pojke. Han var inte mongoloid men han kunde inte säga så många ord som man förstod, han hade tix och fick aggressionsutbrott då och då. Ursäkta om jag berättar för mycketFoten i munnen i alla fall så sprang mina kompisar och hämtade hjälp medan jag låg där i snön. Först förstod jag inte vad som hade hänt, trodde inte att jag skulle kunna kliva upp därifrån. Trodde jag var förlamad eller nåt men till slut kom lärarna som tog in mig i skolan och lade mig i en soffa i biblioteket där jag låg tills mina föräldrar hämtade mig.

Regnbåge Ägare till Gustav(Belgisk Jätte)

[Thiah]
2012-02-04 17:31
#9

Fast skolios bildas pga att ryggen växer fel inte av särskilda skador. Orsaken till att din skolios ökade efter sjuan är för att du kom in i puberteten och detta satte fart på skoliosen.

[NalaMeya]
2012-02-04 20:13
#10

#4 Jag vet, dom borde ha gjort nått, speciellt efter att vi ringt tillbaka till sjukhuset efter ett år för att jag upplevt att ryggen blivit värre… Svaret blev att "Du har varit hos en duktig läkare inom området och har han kommit fram till att inget behöver göras så är det så. om ni nu tycker olikt så är det säkert bara inbillning" Och nu några år senare är jag på kö för operation:) Hade såå gärna gått till denna aktuella läkare och visat att han ALDRIG som läkare ska göra som han gjorde… Eller så kan man säga som min andra läkare sa "ingen idé att gråta över spild mjölk", precis som att den kommentaren skulle hjälpa…:/

[Thiah]
2012-02-06 12:22
#11

#10 tänk vilken makt dom har. Min läkare menade att det var mina föräldrars fel att vi kämpat 2 år med korsett fast han i börjab sagt att han ALDRIG skulle operera sitt barn. Suck! Fick sedan veta att min krök är inte behandlingsbar alls med korsett. Tack för det lixom…

[CajsaBajsa]
2012-02-15 10:07
#12

Min skolios upptäcktes tidigt av en skolsköterska, men av nån anledning kom hennes anteckningar aldrig till läkare och det hela försvann, varken jag eller nån annan fick veta nåt. Senare, i slutet av tonåren var jag hos ortoped på grund av nåt helt annat och då upptäcktes det på nytt, men då var det liksom för sent att göra nåt. Skönt att slippa korsett, men nu har jag 45 grader och ryggproblem som en del säger kan vara pga av skoliosen, andra säger att det inte har med den att göra :S

CamillaS
2012-02-15 12:07
#13

#12 Jag tror absolut att det kan bero på skoliosen, speciellt om du inte har haft ont förut heller.
Hur gammal är du? Har iuf hört att upp i en viss ålder så gör dom inget åt det då dom anser att man är för gammal och att skoliosen inte borde kröka sig mer. Men ja, sen kan man ju tycka som man vill om den saken. Obestämd

Annons:
[CajsaBajsa]
2012-02-15 16:21
#14

#13 Jag är 25, så det var ju längesen jag slutade växa.

Vad menar du med "speciellt om du inte har haft ont förut heller"? Jag tänker tvärtom att "det är osannorlikt att det är skoliosen för den har jag ju haft hela tiden, helt utan problem, varför skulle den plötsligt börja begränsa hela livet?". Men det är bara min lekmans-tanke.

CamillaS
2012-02-15 18:04
#15

#14 Jag tänker i banorna att skoliosen har ju inte varit lika stor hela tiden? och en 45 graders krök kan göra ont. Men det är klart har du haft 45 grader enda sen skoliosen upptäcktes så kan det vel bero på något annat om smärtan då kommit plötsligt. Jag ska vel inte säga så mycket, är inte skoliosläkare, men säger bara vad jag tror. ;)

[CajsaBajsa]
2012-02-15 18:52
#16

#15 Det har varit helvirrigt med det där, jag ska försöka kortfatta.

När jag nu började få ont för ca. 2 år sen gjordes en röntgen. Jag väntade länge på svar och när jag ändå ringde vårdcentralen för att boka en tid frågade jag om hon (typ recenptionist) visste hur länge jag skulle behöva vänta, då sa hon att hon kunde se där att den förvärrats några grader. Sen när jag väl kom till doktorn då sa hon att så var det inte, den hade snarare blivit några grader bättre. När jag senare bytt vårdcentral sa den läkaren att det faktiskt blivit sämre. Men när jag kom till ortopeden sa han att det hade den inte, det är bara det att alla räknar lite olika, så den hade inte ändrat sig.

Cezanne
2012-02-16 08:06
#17

Till mig sa man 1980 att 30 grader var gränsen för operation. Jag har 28 grader och hade korsett för min mamma vägrade operation. Hon har en syster som gjorde en misslyckad operation på 40-talet.

Min skolios upptäcktes av min skolläkare som varit klasskompis med min moster och därför höll extra koll på mig. Det var ca 1978 och jag hade bostonkorsett mellan 1980 och 1984.

CamillaS
2012-02-16 12:00
#18

#15 Ok, ja det där lät hel virrigt, men precis som du säger så mäter läkarna olika.
Så dom tänker alltså inte göra något iaf fast än du har 45 grader?
25 år är ju inte mycket..

#17 Jaha, intressant. Då har dom höjt den gränsen nu iaf. För 30 grader idag är gränsen till korsett istället och 45 grader och uppåt är för operation.
Sen finns det såklart undantagsfall också som får opereras tidigare pga olika omständigheter.

[CajsaBajsa]
2012-02-16 12:05
#19

#18 Ingen verkar vilja ta tag riktigt i det. Har hört allt från "när man har skolios får man räkna med att ha ont" (vilket jag vet INTE stämmer) till "du är så ung, du borde inte ha ont" till "det enda man kan göra är operation och det är en jättestor sak så det vill man inte göra, kör ett tag till på sjukgymnastiken så får vi se om det blir bättre". Får väl se vad Salgrenska säger.

CamillaS
2012-02-16 12:10
#20

Suck.. Den vanliga visan alltså..
Hoppas att Salgrenska har bättre syn på det hela och kan hjälpa dig.

Annons:
[CajsaBajsa]
2012-02-16 12:14
#21

Ja, fast jag slipper ju helst operation. Jag önskar det kunde bli bra ändå. Men om en operation kan ta bort all denna skit som ryggen för med sig, så jag kan börja leva igen, då kan det vara värt det. Fast det är ju riskfyllt :S

Jag trodde jag hittat orsaken till min ryggont, att en eller flera diskar lagt sig fel och störde nerverna. Men även om sjukgymnasten lyckas lägga dem rätt igen så vill de bara åka tillbaka och det blir aldrig riktigt bra ändå. Kanske skoliosen gör det svårt för diskarna att ligga rätt.

CamillaS
2012-02-16 12:23
#22

Jo förstår att du inte vill opereras, men kanske det skulle kunna hjälpa dig, ryggen blir iaf rakare och idag är dom endå väldigt duktiga så risken för komplikationer är liten även om den såklart finns. (det fick jag erfara) Men iaf om det skulle hjälpa så skulle iaf jag genomgå en operation istället för att ha ont och sned rygg.

Eller så kanske du kan prova att gå till en kiropraktor eller nåt istället?

[CajsaBajsa]
2012-02-16 14:19
#23

Ja det skulle jag också, om jag visste att det var skoliosen som orsakade problemen. Då skulle jag nog inte tveka.

Kiropraktor har jag inte råd med tyvärr :(

CamillaS
2012-02-16 15:59
#24

Ok. Ja det är vel en fördel om man vet det.

Aha vad synd, jo det är ju så att man inte alltid har råd med allt även om man behöver det. :(

BellaB
2012-02-19 14:26
#25

Sedan man var gick på  lågstadiet har jag för mig att man gjorde årliga undersökningar på ryggen i skolan. Det var jag och en till tjej som var lite "sneare" än de andra så vi fick träffa skolläkarn varje år. Men fick aldrig remiss till ortoped, eller röntgen. Så åren gick och jag började sjuan, och min rygg hade två stora "pucklar" jag hade ju ingen aning vad det kunde va, viste bara att jag hade jätte ont. Så sjuksystern skickade iväg mig till hälsocentralen där läkaren kollade på min rygg kände lite o kollade i en bok, sen fick jag en salva för muskelvärk.

Ingen viste då att jag hade skolios. men tycker att det var något läkaren borde ha märkt klart o tydligt!

Ett år gick o pappan  ringde och fixade tid till röntgen eftersom jag hade haft ständig smärta i ett år.

då fick jag åka in på röntgen, där de märkte att min ryggrad hade två krökar en på ca 37 o en på 39 tror jag.

Eftersom jag var 14 då så var det försent med korsett behandling, så jag har inte haft nån behandling än.

Nu är mina kruvor 41 och 43 tror jag och jag har blivit 2 cm kortare än vad jag var då.

nu står jag inför en opration efter jag gått ut gymnasiet.

men det läskiga är att, ingen upptäckt den här skoliosen om jag inte sagt själv att jag trodde det hade något med det att göra.

[CajsaBajsa]
2012-02-19 15:09
#26

Men ush! Förvånad Så fruktansvärt!

BellaB
2012-02-19 15:17
#27

Ja, men nu vet jag vad jag har. Och att det finns hjälp! Det finns folk som har det så mycket värre :)

Annons:
CamillaS
2012-02-19 15:52
#28

#25 Vad jobbigt att dom inte kollade upp ryggen tidigare med röntgen, då hade det kanske gått med en korsettbehandling istället.
Men skönt endå att dom inte har släppt det, utan nu får du hjälp, visserligen i form av operation, men det kommer nog att bli bättre efter operationen.
Det är tiden precis efter operationen som är jobbigast, men sen blir det förhoppningsvis bättre och du blir rak igen. :)

BellaB
2012-02-19 15:58
#29

Jag hoppas det! Men det är ju hela två år kvar! :)

CamillaS
2012-02-19 15:59
#30

Jaha ok. Varför så länge?

BellaB
2012-02-19 18:19
#31

Jag vill gå ut gymnasiet först, vill inte sänka mitt betyg i idrott.

CamillaS
2012-02-19 20:54
#32

Ok, förstår. :)

BellaB
2012-02-19 22:42
#33

va bra! :)

[Thiah]
2012-02-22 11:30
#34

#33  Tycker det låter ovanligt att du får vänta så länge. Du har två krökar som ändå är stora och som kanske kommer öka väldigt  mycket under dessa 2 år.

Menar inte att det är dumt eller så, vet ju inte alls något om dig egentligen jag har bara aldrig hört om någon som fått vänta så länge med +40 krökar som ska opereras.

Hur klarar du det med smärtan?

Annons:
[Amnesia]
2012-02-22 13:30
#35

Min skolios blev upptäckt när jag gick i 8:an och då var min krök på 42 grader. Jag bröt ihop totalt då jag alltid fått höra hur fin rygg jag har haft. Jag måde så pass dåligt att jag skolkade från skolan och det fanns inte på världskartan att vara med på idrotten.

Ska gå om ett år på gymnasiet, så lär då ta om ett år med idrott, också. Men eftersom jag skall ställa mig i kö för operation, så antar jag att det kommer vara några veckor som jag inte kan vara med på idrotten eftersom det förmodligen inte kommer bli någon operation förens på sensommaren eller hösten. Jag bryr mig inte om vilket betyg jag får, så länge jag får godkänt och har jag opererats kan de knappast tvinga mig att göra annat än sådant som jag fått av te.x sjukgymnasten.

BellaB
2012-02-22 16:48
#36

Det finns folk som har det värre, har lärt mig levt med smärtan.. o det var mitt val att vänta två år eftersom jag inte vela ha ig i idrott, men nu har jag tillräckliga betyg så om jag får en tid ska jag göra det till nästa år :)

[NalaMeya]
2012-02-22 20:30
#37

#36 har du pratat med din idrottslärare? Jag har pratat med min och han har sagt att betyget kommer inte att beröras för operationen, vilket jag tycker är väldigt skönt att veta så man slipper tänka på det;)

[Thiah]
2012-02-24 09:14
#38

Jag kunde inte vara med på skolgymnastiken på cirka ett år, ordentligt, men jag fick ändå godkänt eftersom jag gjorde fysioterapi på sidan om + att jag hade en sådan speciell situation.

skolgymnastiken har efter min operation varit ett problem eftersom lärarna var så dåligt utvbildade i skolios. Dessutom har jag knäskador som förvärrade. Men det gick och jag gick ut med ett fint G Flört

Upp till toppen
Annons: