Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 3319 ggr
CamillaS
2012-01-29 22:38

Tränar du?

Tränar du någonting för att stärka musklerna i ryggen?
Isåfall var då? På vanligt gym eller kanske hos en sjukgymnast?

Jag är ganska nyligen ny opererad för andra gången, men så fort jag blir bättre i ryggen så är mina tankar att jag ev ska börja på ett vanligt gym eller hos en sjukgymnast.

Annons:
[Thiah]
2012-02-04 17:42
#1

Jag tränar knappt alls tyvärr. Har inte hittat en sjukgymnast som faktiskt förstår hur förstörd jag är i ryggen. Sambons bror är massör och han är den första, sen läkaren, som har fått tillåtelse att röra min rygg. Det gjorde gott att få lite knådning av honom men han sa själv att jag är den mest förstörda rygg han sett. Detta eftersom mina muskler ligger helt hux flux i ryggen.

CamillaS
2012-02-04 20:38
#2

Usch låter verkligen inte kul.
Har hört iaf att massage ska vara bra för ryggen och speciellt för operationssåren som förlorar mycket känsel när dom skär av nervtrådar och liknande i ryggen.

MillaJ
2012-02-05 00:08
#3

Jag rider aktivt (har alltid gjort -bra enligt läkarna eftersom man tränar bålstabiliteten) och har börjat träna på gym.

CamillaS
2012-02-05 12:15
#4

#3 Ja ridning är bra. Red mycket själv när jag var yngre, men slutade pga tappat intresse.
Det är så mycket man borde som man inte gör. Borde uppsöka en sjukgymnast, kiropraktor eller börja gymma, men inget av det har blivit av än. ^^

[Thiah]
2012-02-06 12:17
#5

#4 mm..mycket man borde göra. Jag red förut, nu är jag för lat :)

ann0
2012-02-06 15:39
#6

Jag går hos sjukgymnast 2-3 gånger i veckan och har sen dess knappt ont. Väääldigt skönt. :)

Annons:
Anna
2012-02-06 19:23
#7

Tränar inte utöver ridning, pluggar hästhållning (sista året) så rider en del i skolan.

Själva ridningen gör inte så ont, men får väldigt ont efteråt. Nu de senaste veckorna har jag även känt av en enorm nervsmärta ner i ena benet efter ridpassen, ibland båda, det krampar ihop och jag kan inte stödja på det alls utan att skrika rakt ut nästan. Nu vecka 6 (nästa vecka) påbörjas min allra sista gymnasiekurs - 200p ridning… Lite typiskt. Så jag hoppas kunna hålla ut och klara det efter bästa förmåga. Har väldigt förstående mentorer så jag kan i princip plugga lite på "halvfart".

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
2012-02-06 20:01
#8

#7 va skönt att du har mentorer som förstår. Jag tyckte på min skoltid att det var väldigt lite förståelse. Jag  var befriad från skolgymnastiken i ett år och under det året satt jag bredvid medan de andra gympade. Har mött en enda lärare som förstått något om skolios, han var nyutbildad.

Anna
2012-02-06 20:11
#9

#8 har också haft väldiga problem med det där, särskilt gympalärare. under hela grundskoletiden har jag fått kämpa med intyg och liknande för att "bevisa" att jag faktiskt lider av värk och besvär, ingen har trott på mig.

nu i gymnasiet har jag som sagt en underbar mentor som säger att jag har alla rättigheter på min sida och att hon hjälper mig att få möten med rektorer och sådant när det behövs, som när gympaläraren inte tror mig. det känns jättebra :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Upp till toppen
Annons: