Övrigt om skolios

hjälp och tips ang min skolkos

2017-09-13 15:14 #0 av: Bella030303

Idag träffade jag en specialläkare. En ortopediska läkare tror jag. Han kollade på min rygg och skickade mig till dropp in röntgen.
Jag har en skolios på 20 grader och rotation på ryggraden. Kröken ligger lite längre ner så den påverkar knappt lungorna.
Han skickade iväg en remiss till ett sjukhus.

Hur lång väntetid brukar det vara vid Stockholms sjukhus när det gäller skolios?

Läkaren sa att han tror jag kommer få en korsett eller att de väntar och ser om kröken blir värre .

Vad tror ni de kommer göra? Korsett kanske...

Läkaren tyckte att det var allvarligt nog för en korsett speciellt eftersom att min krök gått från 0 till 20 grader under en kort period.

PS. Är 160cm lång och fick mens för snart ett år sedan. Mina föräldrar är 165cm och 176.

Anmäl
2017-09-20 10:59 #1 av: Thildis

Hej!
En korsett tror jag är bra. När jag var i din ålder hade jag en krök på 24 grader. Jag korsettbehandlades inte då det ansågs att jag slutat växa. Idag, 13 år senare har jag en krök på 53grader och pga det väntar jag nu på operation.
Jag ångrar varje dag att jag inte stod på mig och bad om att få korsett ändå. Då hade jag sluppid den smärta och problemen med den stora kröken som jag har idag, och även troligtvis sluppit operation.

Önskar dig lycka till!
Hoppas väntetiderna inte är så långa i Sthlm. I Uppsala är dem katastrofala.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.