Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 1079 ggr
maddehs
2016-09-30 23:58

Tips på träning

Tänkte bara ge ett tips till er som lider av smärta i ryggen. Något jag har insett vara väldigt bra är att träna de "inre" bålmusklerna, alltså inte de yttre som när man exempelvis tränar sit ups. Det är svårt att förklara, men en övning är tex, om man ligger på rygg på golvet med benen uppåt och böjda (ungefär som om man sitter på en stol, men hur mycket man böjer beror lite på hur jobbigt man vill göra det). Därefter kan man ha tex ett hopprep under ländryggen som man ligger på (eller bara att man tänker att man har det). Syftet med övningen är att man liksom fäller ner benen/fötterna mot golvet, som en vanlig magträning, men det viktiga är att man försöker trycka ländryggen mot golvet (tänk att ni spänner in naveln och försöker trycka hela ländryggen mot golvet) samtidigt som man fäller ner benen mot golvet. Tanken är att man hela tiden ska ha sådant tryck mot golvet att man inte ska kunna dra bort repet under sig. I vanliga fall vid vanliga liknande bålövningar, så som "fällkniven", så svankar man automatiskt lite grann när benen faller mot golvet. Men här är syftet att ländryggen alltid ska ha ett tryck mot golvet, och att man inte ska svanka. Hur långt ner man går med benen/fötterna spelar egentligen ingen roll, övningen är otroligt jobbig ändå då man alltid har en sådan spänning i bålen.

Hoppas ni förstår ungefär hur jag menar. Denna övning tränar de inre bålmusklerna och om man lyckas träna upp dessa så tycker jag personligen att det hjälper smärtan i ländryggen.

Annons:
Upp till toppen
Annons: