Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 5140 ggr
maddehs
2016-09-30 23:02

Smärta efter steloperation

Hej!

Jag har en liten fundering och jag undrar om det är fler med liknande upplevelser som mig. När jag var 13 år (nu 27 år gammal) stelopererades jag pga min skolios. Jag stelopererades i 11 eller 12 (minns inte riktigt kotor. Har alltså en väldigt begränsad rörlighet, och kan enbart röra övre delen av nacken samt ländryggen. Jag spelar också hockey, i högsta serien, och tränar därför väldigt mycket. Ända sedan operationen har jag alltid haft mer eller mindre ont i ländryggen, främst på min högra sida.  Smärtan sitter egentligen inte där jag är opererad utan i ländryggen där jag inte är det. Det känns ändå logiskt, med tanke på att det är de enda musklerna jag kan använda är det inte konstigt att de skulle bli väldigt överbelastade och göra ont, speciellt då jag tränar som jag gör. Men… ibland "låser sig" ryggen/höften nere på min högra sida, och då har jag svårt att ens böja mig framåt. Dessutom händer det ibland att jag får så hysteriskt ont i ljumskarna att jag bokstavligt talat inte ens kan vända på mig i sängen. Detta sker ganska sällan, och jag kan inte se något samband gällande när det kommer och inte… det kan vara så att jag helt plötsligt vaknar en dag och knappt kan röra mig, för att sedan efter kanske 3 dagar bara helt plötsligt försvinna. Smärtan i ljumskarna vet jag egentligen inte ens om det beror på ryggen, men jag tror att det gör det, att det kanske är någon nerv från ryggen som orsakar det. Detta eftersom jag inte kan säga exakt vart i ljumskarna det gör ont, utan det bara gör fruktansvärt ont i de trakterna och det känns inte som att det egentligen har med ljumskarna att göra.

Hur som helst så har jag träffat många läkare pga smärtan i ländryggen, smärtan i ljumskarna och även låsningen i ryggen/höften. Problemet för mig är att alla läkare "antar" att det beror på att jag spelar hockey. Och jag kan typ förstå det, för vilken idiot spelar hockey på högsta nivå när man har 12 stelopererade ryggkotor? Men det som stör mig är hur de bara "antar" det.  Kan inte ens minnas alla gånger de sagt "du får väl sluta spela hockey", utan att ens ha kollat upp varför jag egentligen har ont.

Under kvällen fick jag dessutom reda på att den läkare som utförde min operation har fått sparken på grund av att många av de han har opererat har fått så mycket problem efteråt. Jag har ingen aning egentligen om vad det är, om han har gjort något fel vid operationer eller vad det kan vara. Jag ska försöka vända mig till ortopeden här där jag bor för att kolla upp mina problem och vad de beror på, men jag kommer förmodligen bara få höra att jag ska sluta spela hockey utan att de ens har kollat upp om det är det som smärtan beror på.

Det blev ett långt inlägg, men min fråga är om det är fler som har mycket problem med olika former av smärta efter en operation?? Skulle gärna vilja få kontakt med någon som genomgått samma sak….

Annons:
maddehs
2016-09-30 23:21
#1

Kan också tillägga… jag förstår att hockey kanske inte lindrar smärtan för en stelopererad rygg. Dock har jag ju just hockeyn att tacka för min bålstyrka (vilket alla läkare säger är bra då man har ont i ryggen), samtidigt gör aldrig tacklingarna eller smällarna i sig ont. Att få en tackling orsakar liksom inte någon smärta i min rygg, därför tror jag inte att smärtan har något med min hockey att göra. Men alla "vanliga" läkare är så jävla envisa med att beskylla hockeyn. De enda som lyssnar är idrottsläkare, men tyvärr finns det inte särskilt många sådana som också har kunskap om just skolios och steloperationer…

[Toretto]
2016-09-30 23:49
#2

Jag har inte genomgått en operation som du har men jag genomgick en stor operation för över två år sedan och jag har fått hemska problem och komplikationer efter operationen ibland kan jag ligga i en veckan i sträck och skrika av min smärta och vakna många gånger per natt av min hemska smärta. Jag har kämpat sen jag blev sjuk för att få hjälp och dom flesta har bara spottat mig i ansiktet när jag har bett om att bli utred och få hjälp. Men nu har det äntligen börjat hända saker för mig och jag har börjat bli utred ordentligt men jag undrar varför det skulle behöva ta över två år av mitt liv i ett rent helvete och smärta innan någon skulle göra något fast jag har åkt in till akuten ibland flera gånger i månaden med ambulans. Så du måste stå på dig och säg (även om du inte vet om det kommer ifrån hockeyn) så kan du säga att du verkligen inte tror det då det inte finns någon koppling. Kan du ta dig till en vårdcentral eller ett sjukhus lite längre bort som inte är bundna till dom ställena du redan varit på? Det är jätte viktigt att du berättar om läkaren som opererade dig då det är ryggen som har blivit opererad och om något blivit fel måste det åter gärdas fort. Säg att du vill bli om röntgad så du vet att allt står rätt till och kräv fler undersökningar hockeyn värkar vara en väldigt stor del av ditt liv och det ska du inte ge upp bara för att du behövde operation. Ursäkta om inlägget blev rörigt men jag är väldigt trött och ville skriva inlägget innan jag går och lägger mig.

maddehs
2016-10-01 00:09
#3

Tack för snabbt svar och lite motivation! Blir förundrad över hur vissa läkare tänker… Jag kan  återge mitt senaste samtal med en läkare:

Läkaren: Så du spelar hockey?
Jag: Ja
Läkare: Du kanske borde sluta med det
Jag: Hockey är ju mitt liv, det är inte något jag bara kan sluta med
Läkare: Nej då får du nog stå ut med att ha ont
Jag: Men jag vet ju inte ens att det är därför det gör ont
Läkare: Du kanske borde satsa på mer vanlig motion
Jag: Jag måste väl kunna få hjälp även om jag spelar hockey?
Läkare: Har du provat alvedon?
Jag: Jaa.. (jag har haft ont i ryggen hela livet, förmodligen har jag provat alvedon)
Läkare: Jag skriver ut alvedon till dig, så får du komma tillbaka om det inte hjälper

"Komma tillbaka om det inte hjälper" när det var just därför jag gick dit, eftersom de andra 78 läkarbesöken inte har hjälpt mig… ja ja, det hade kunnat varit värre!

[Toretto]
2016-10-01 11:39
#4

Det är så vidrig hur ignoranta läkare kan vara. Jag har fått mer hjälp med smärtan än vad du har men jag har fortfarande så ont som jag beskrev varje dag. Du måste få hjälp med din smärta ingen ska behöva ha så ont som du har. Har du inte fått komma till en smärtklinik? Jag tycker du ska kontakta en och säga hur allvarligt det är och att ditt liv knappt fungerar på grund av smärtan och var väldigt tydlig med att du "nästan är säker" på att smärtan inte kommer ifrån hockeyn då det är precis likadant när du har uppehåll. Har du möjlighet att träffa någon läkare du inte har träffat förut som kanske kan ta dig mer på allvar? Du måste även vara väldigt tydlig med vad som hände med läkaren som operarade dig och kräv en CT röntgen så du vet att läkaren inte gjort ett stort misstag när hen opererade dig. Sen kan du ju fråga om du ska behöva ge upp en sån stor del av ditt liv för något som kanske kan åter gärdas. Finns det någon du kanske kan ta med dig på dina besök som kan intyga det du säger och även utrycker sin oro för din smärta och rädsla för att oprerationen med din rygg inte har gått rätt till?

sandrasoederlund
2016-10-08 20:13
#5

Hahaha åhh alla dessa dumma kommentarer man fått under åren, man skulle kunna skriva en hel bok om jag ska vara ärlig! Som när jag skulle hämta ut Citodon på Apoteket en gång och receptarien tittade snett på mig och sa "Du är ju stelopererad, du behöver inte ta de här värktabletterna"….känns ju sådär! 

Hur som helst känner jag inte igen smärtan i ljumskarna. Däremot kan det - kanske inte låsa sig - utan snarare hugga till rejält i ländryggen ibland då jag böjer mig ner och det är en smärta som nästan gör att jag viker mig dubbel. Sedan har jag också enorma problem med en ständig värk i ländryggen som läkarna förklarar som muskelsmärtor. Jag tränar dagligen för att bygga upp musklerna framför allt i mage, lår och ländrygg men det blir aldrig bättre? Vi får kämpa på helt enkelt, och hockeyn tycker jag definitivt inte du ska sluta med!

Upp till toppen
Annons: