Annons:
Etikettövrigt-om-skolios
Läst 1624 ggr
aprilblomma
11/25/15, 9:05 AM

Ryggbedövning vid graviditet

Hej! Jag är gravid i v34+4 och var igår på förlossningförberande föreläsning. Jag hade hoppats på att få lite svar kring ifall min skolios kan påverka smärtlindringen kanske framförallt ryggbedövningen. De kunde självklart inte svara på detta utan jag skulle behöva prata med min barnmorska och därigenom boka tid med en narkosläkare för att få ett säkert svar. Jag kommer ta upp det hät med min barnmorska, men tänkte kolla om det är någon här med erfarenhet. Min skolios sitter både i bröstryggen och ländryggen (44 resp 40 grader) och kollade nu mina journalpapper att det är kota Th9 respektive L3. Och det är ju den i ländryggen som jag är orolig för.

Annons:
redsteinedrose
11/25/15, 9:16 AM
#1

Det låter besvärligt :/ får hålla tummarna att kotorna inte ligger för tätt :) Eller att något annat stör.

[Thiah]
11/25/15, 12:11 PM
#2

Jag är stelolopererad praktiskt taget hela ryggen Jag fick träffa narkosläkare,skicka röntgenbilder osv för att se om epiduralen skulle gå att sätta. Jag fick höra att det inte var några problem att sätta själva nålen men att medlet kanske inte skulle verka. Den dagen råkade sjukhusets bästa narkosläkare vara på plats. Han fick god tid på sig att läsa min journal och sen komma ner. Han tyckte att det var himla bökigt och det tog lång tid men det gick bra. Medlet tog och inga bieffektwr.

obsolet
11/26/15, 10:23 AM
#3

När jag var gravid fick jag komma till en narkosläkare på förhand, som kollade mellan vilka kotor det skulle gå att sätta bedövning. Detta skrevs sedan in i min journal. Som tur är slapp jag ryggbedövning ändå sedan, men det kändes tryggt att ha det kollat. Det jobbiga var att jag var tvungen att tjata flera gånger på barnmorskan, som inte verkade vilja förstå problematiken. När jag väl fick komma till narkosläkaren möttes jag av förståelse.

aprilblomma
11/26/15, 6:04 PM
#4

Jag hoppas också slippa ryggbedövning, men vill gärna slippa känna en oro och osäkerhet kring det just på grund skoliosen. Och tack för era kommentarer, kommer kännas bättre att veta att jag faktiskt bör träffa en läkare innan förlossningen, när jag pratar med barnmorskan. Jag hoppas att hon är förstående.

Upp till toppen
Annons: