Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 3008 ggr
Köiv
11/16/15, 10:39 PM

Steloperation, 13 kotor 46 år gammal

Såg denna sajt först idag, blev så glad! Jag har, för snart 8 veckor sedan, stelopererat 13 kotor primärt pga en glidande kota. Eftersom jag även har skolios, som för övrigt ökat den senaste tiden, på 42-48 grader ansåg läkaren att steloperation av stor del av ryggen var att rekommendera. Visst har jag haft besvär som har tilltagit ned åren men operationen var i huvudsak preventiv. Allt har gått över förväntan men nu har hag sedan nga dagar tillbaka en stor obehagskänsla som jag har fått för mig beror på att ngt är fel ex skruvar som är lösa. Känns som att ryggraden är lös och det skaver bakom ena skuldran. Känner mig så ensam i min situation då jag är ovanligt "gammal" f steloperation av skolios. Finns det någon som kan relatera till mig? Behöver ett bollplank… Ständigt orolig!

PernillaB

Annons:
Fillifjonkan60
11/16/15, 10:44 PM
#1

Kan tyvärr inte relatera eller så, men fy så obehagligt. Kontakta läkaren och fråga om det verkligen ska kännas så där. Lycka till 🌺


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Köiv
11/16/15, 10:49 PM
#2

Tack för omtanken!

PernillaB

Fillifjonkan60
11/16/15, 10:51 PM
#3

Tyckte att du behövde det 🙂

Jag är inte ens med på just den här sajten, för jag har bara lite lätt skolios och inget jag känner av, tror jag. Fast jag haft ont i ryggen länge så vet jag inte om det beror på det. 

Har bara fått höra av olika sjukgymnaster när jag varit där av olika anledningar att jag är lite sned i ryggen.


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


kvadran
11/17/15, 9:21 AM
#4

Jag blev opererad för två år sedan, osteotomi o fixation av tidigare steloperation och är under utredning då jag tror att jag har en "skruv lös"  Du känner din kropp så ta kontakt med läkaren direkt o tala om hur du känner men försök då att vara konkret i din beskrivning av obehaget, de lyssnar bättre då! . Ett litet tips är att det finns grupper på facebook om du är med i den, där du kan ventilera ganska mycket. Jag är på båda och har stor nytta av de båda!

Köiv
11/20/15, 1:25 PM
#5

Tack Kvadran och fillifjonkan för svar. jag var hos min sjukgymnast på ryggteamet i Malmö ( där jag är opererad). Hon sa att jag har en sena som ligger över kotorna och skaver. Jag hoppas så att hon har rätt och att det är övergående. känns detta igen, Kvadran? Igår sökte jag nga olika grupper på FB men måste nu "godkännas". Vilka är du med i? Hur ter sig sin smärta/ obehag då du misstänker lös skruv? Fillifjonkan, har du inte värre besvär så ör mitt tips atthålla dig stark i bålen och särmed ryggen, det kom jag långt med innan en kota lämnade ryggraden. Kram på er båda!

PernillaB

Fillifjonkan60
11/20/15, 3:30 PM
#6

Ja jag går hos sjukgymnast men inte för skolios, utan för fibromyalgi och artros på olika ställen i kroppen, bland annat två ställen i ryggen. 

Hoppas sjukgymnasten  har rätt och att det blir bättre snart. Kram tillbaka 🌺


I Sverige har vi yttrandefrihet
men bara om vi yttrar oss rätt.
Kallas inte det diktatur?


Annons:
Lotta_79
11/24/15, 1:58 PM
#7

Ska själv steloperera min rygg pga skolis. 53 grader… Är 36 år och min rygg trodde dom inte skulle kröka sig så mycket mer. Men den sprang iväg från 38 grader vid avslutad korsett behandling till 53 grader.

Bellena
11/29/15, 4:02 PM
#8

Hej Köiv och ni andra!

För två år sedan, som 47-åring, stelopererade jag 10 kotor. Det har gått bra för mig. Jag var på kontroll nyss och inga skruvar har lossnat och inget stag har gått av!!! Glad

Igår satt jag i en  sporthall  (på en hård stol) och tittade på en föreställning i flera timmar och det gick bra! Det hade inte gått före operation, eller strax efter operation, så jag är nöjd!

Jag har under de här två åren tagit det lugnt med ansträngningar; lätt träning och  jobbar heltid med skrivbordsarbete.

Ibland när jag burit tungt (dumt nog) t ex så har jag blivit orolig för att det har hänt något i ryggen, men det har gått över.  Det kan mycket väl ha varit att en sena eller muskel som spökat under några dagar, tänker jag.

Så jag hoppas att det är något tillfälligt "ont" även för dig. 

Lycka till!

Upp till toppen
Annons: