Annons:
Etikettskoliosoperation
Läst 6518 ggr
Spieluhr
10/5/15, 10:46 AM

Revbensplastik? Berätta din upplevelse.

Hejsan!

Har någon här korrigerat rotationspuckeln? Vad är eran upplevelse? 

Jag gjorde en steloperation för cirka 2,5 år sedan men funderar på att göra en sådan här operation då jag hade cirka 70 grader när jag opererades och en bestående puckel är ju ofta vanligt. 

Många störs inte av den efter operation men jag har en brännande smärta där väldigt regelbundet och den påverkar mig mycket när jag sitter eller ligger för allt tryck hamnar på den och jag kan vissa dagar inte ens ha BH på mig för det gör så väldigt ont. Så jag känner att det är absolut värt att spekulera kring det.

Det verkar inte vara så vanligt att man gör detta ingrepp, så därför vänder jag mig till er här och undrar om någon av er kan berätta mer om eran upplevelse?

Annons:
[Thiah]
10/5/15, 11:35 AM
#1

Jag har gjort en sådan. 6 revben sågades av och sattes sen tillbaka. Min puckel minskades kraftigt. Jag har idag ett utstående revben som är ett problem med hårda stolar. Sen är min lunga väldigt ihoptryckt för bröstkorgen blev så smal. Har knappt 50% i lungkapacitet. Hade jag varit lite fetare hade skoliosen knappt synts. Jag hade 6 veckor av rejäla smärtor. Helst skulle läkaren skickat hem mig efter 3 dagar men jag stannade 10 och hade sjuktransport hem och rejäla problem flera veckor till. Men det har absolut varit värt det!

Spieluhr
10/5/15, 12:01 PM
#2

#1 Beror det utåtstående revbenen och den ihoptrycka bröstkorgen på grund av plastiken, eller någonting annat?

Är ju förstås orolig för komplikationer, men jag känner att jag orkar inte ha det såhär. Kan knappt sitta ner i 1 timme utan att det börja kännas, och i sängen ligger jag mest och vrider och vänder på mig. Har också väldig problem när jag försöker ligga ner och göra sjukgymnastik, gör fruktansvärt ont. Så vill börja kolla i vilka alternativ som finns.

[Thiah]
10/5/15, 3:57 PM
#3

Det utstående revbenet är helt enkelt en bieffekt från skoliosen som inte gick helt att fixa. Revbenet sticker ut kanske 1cm vid kurvan av bröstkorgen. Märker det enbart när jag lutar mig bakåt på vissa stolar. Har du pratat med läkaren som opererade dig? För jag fick redan vid återbesöket vid första operationen veta att jag kunde få en till operation. Sen tappade dom bort mig i kön men det är en annan femma…

Spieluhr
10/5/15, 5:44 PM
#4

Har haft sån krångel med läkare. Opereades inte i min hemstad, utan i Uppsala. Så har slussats runt mellan olika läkare. På tvåårs kontrollen fick jag höra att det såg bra ut och att det bara var muskulärt, men har gjort sjukgymnastik nu sedan mars och det är fortfarande inte bra. Känner specifikt att högst upp vid stagen sticker ut som tusan vilket gör det enormt svårt för mig att sitta eller ligga utan att det börjar bränna och göra ont. Sen kan man addera att det gör ont i högra bröstkorgen/skuldran också - vilket kommer från rotationspuckeln, förmodligen. Och det är liksom problematiskt för mig att ens bära BH för det gör ont. Ska börja arbetspraktisera på 25% för att se hur det går, men hade problem i sista halvåret i gymnasiet med smärtor.

Träffade min läkare i min hemstad för en månad sen och han tyckte det var märkligt att jag hade ont, förklarade för honom att jag skulle flytta till Göteborg så han tänkte att en remiss till Göteborg vore bra. Sedan ville han att jag skulle fortsätta med sjukgymnastik och avvakta med att få en remiss eftersom att röntgenbilderna såg okej ut. Nu idag, kontaktade jag honom för jag kände att jag inte orkar ha det såhär utan, jag behöver hjälp. Så istället för att få en remiss till Göteborg fick jag i Uppsala, men det är enligt mig bättre än inget. Ska då få träffa han som opererade mig.

Så jag får helt enkelt vänta och se vilka möjligheter som finns, men har funderat kring detta ingreppet och att det kanske skulle kunna hjälpa mig även om det känns skitläskigt. Vill inte opereras igen, är så rädd för komplikationer som kan uppstå. Men jag orkar inte ha det såhär heller riktigt.

[Thiah]
10/5/15, 7:15 PM
#5

Det där med bh problemet har jag ännu. Kan enbart ha helt mjuka bh:ar och har oftast enbart sporttopp. Hoppas du snart kommer till ortopeden för du verkar inte direkt ha en bra livskvalite :(

Anna
10/7/15, 10:21 AM
#6

Jag gjorde en revbensplastik i samband med min steloperation. Revbenen var absolut det värsta rent smärtmässigt, det finns inget att jämföra med, men det är någonting man tar sig igenom och smärtan blir bättre med tiden. Det tog många långa veckor innan jag kunde hosta, skratta, eller sova på höger sida (den opererade sidan). Idag är min puckel mindre, men inte borta. Min läkare tog bort så mycket han vågade på mina revben, 1-2cm tror jag. Jag minns hur han berättade "jag hade kunnat ta en centimeter till, men då hade du legat och skrikit av smärta i flera veckor - fråga de två tjejer jag testade på för ett par år sedan". Det fastnade väldigt starkt hos mig och gör att jag kan känna mig nöjd med mitt resultat om man ser till omständigheterna. Jag har, som du, problem att luta mig bak på stolar under för lång tid, men det är absolut bättre än innan. Min rygg var "bara" 57 grader sned innan op, så jag förstår att din puckel antagligen är besvärligare än vad min var, och att en revbensplastik förhoppningsvis skulle kunna hjälpa dig en hel del. 

Viktigt att komma ihåg är att smärtan kan verka skrämmande inför op, men när man väl ligger där är den hanterbar på det sättet att det finns inga alternativ - man måste och man kommer ta sig igenom det. Jag var livrädd inför min, men fick inga komplikationer, och även om smärtan var fruktansvärd ibland så är den temporär.

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

Annons:
Spieluhr
10/8/15, 7:53 PM
#7

#5 Tack så mycket för allt, jag hoppas att det går relativt fort också. Kram!

#6 Tusen tack för ditt svar. Ja, alltså. Jag fick en spricka i revbenet för jag hostade för mycket när jag var förkyld för ett år sen, så kan inte ens föreställa mig hur ont det kommer göra. Som du säger är det bara temporärt, och jag minns den fjärde natten när jag opererat ryggen att några sjuksköterskor vägrade ge mig smärtlindring. 

Skulle ta ut den där slangen (minns inte vad det heter!) som satt direkt i ryggen och gav mig smärtlindring, men den var slut några timmar innan än den skulle. Så sjuksköterskan sa ''bara så du vet så ska medicinen ha effekt även 6-12 timmar efter. Men inte för mig. Så jag grät från tolv på natten till halv åtta på morgonen, då läkaren som opererade mig var helt galen på sjuksköterskorna och frågade vad dom höll på med, och förklarade att det är fruktansvärt individuellt hur länge det håller i sig. Så under natten på dygn fyra hade jag en relativt färskt opererad rygg men ingen smärtlindring. Det är en av de vidrigaste sakerna jag känt på och jag känner att om jag klarar det borde jag kunna klara det mesta. Fick sedan flytande morfin, morfin i tablettform samt morfin direkt i venerna och då lugnade det sig. 

Jag antar att jag bara känner mig mest besviken och har svårt att hålla humöret uppe. Jag opererades ju för att få mindre problem, men ärligt talat hade jag mindre problem innan operationen än efter - så man är ångefull. Trots att jag inte hade något större val för mina revben var farligt nära mina organ. Tror många skoliospatienter känner igen sig i det, att det är jobbigt att ha dom här problemen som man inte kan göra så mycket åt. Är vanligtvis en väldigt positiv människa, så förlåt för mitt sorgsna inlägg. Men ibland är det bara skönt att skriva av sig lite.

Och för att vara ärlig tror jag ju att plastiken kanske kan göra det bättre för mig. Jag hoppas det iallafall. Min ena läkare har talat om att plocka ut stagen också, men jag är ju rädd för att det inte ska läkt som det ska och att det går tillbaka. Skulle ju bli helt förstörd då.

Anna
10/8/15, 9:05 PM
#8

#7 Usch, jag hade en liknande upplevelse runt dag 3 efter op, där sköterskorna dröjde för länge med morfinet och jag låg helt utan smärtlindring i någon timma eller två. Då skrek jag rakt ut och ett tag var jag helt apatisk av smärta. Till sist kom min läkare som opererade mig in och skällde ut sköterskorna och jag fick en extra dos som hjälpte relativt snabbt. Jag kan inte ens tänka mig att uppleva den smärtan under en hel natt som du gjorde! Och precis som du säger - när man gått igenom någonting sådant känns det ändå som om man klarar allt. Du kommer absolut klara en revbensplastik, det är jag helt säker på. 

Jag har tyvärr också mer ont nu efter op än innan. Utöver den smärta jag haft sedan länge har jag även ytterligare "operationssmärta" som alltså tillkom efter ingreppet. Tråkigt nog lär man sig ju leva även med sådant, jag tror inte jag hade vågat ta ut stag eller göra om operationen, inte förrän det blir riktigt riktigt illa iallafall. Hoppas du får hjälp och att allt går bra! 🙂

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

[Thiah]
10/9/15, 11:27 AM
#9

Mina revben hade delat av min lunga så den var egentligen redan dålig innan revbensplastiken. Hade en 70 gradig krök som roterat ganska kraftigt. Jag hade dött utan operationen så de problem jag har idag lever jag gärna med. Jag har t.ex. utan större problem kunnat bära och föda barn naturligt vilket kändes jäkligt bra. Sen ska du nog inte oroa dig för stagen. Ryggen läker ihop helt efter 2 och har då bildat egen benmassa runt ryggraden. :)

Spieluhr
10/9/15, 11:49 AM
#10

#8 Tack så mycket, känns redan mycket bättre efter att ha skrivit lite med både dig och Thiah.

#9 Ja, jag hade roterat ganska kraftigt jag med. Så jag fick akuttid just för att dom var oroliga för att bröstkorgen låg så nära organen, Fick problem med ena lungan nära operationen, blev lätt anfådd och hade svårt att andas. Men jag hade tur nog att min lunga klarade sig utan skador och jag kände redan efter operationen att det där trycket och den anfåddheten försvann.  Så på det sättet ångrar jag inte operationen, hade inte så mycket val eller vad man ska säga.

Börjar bli allt mer säker på att en revbensplastik kanske vore en lösning för mig, ialalfall något jag ska diskutera med min läkare. Men det känns skönt att ha diskuterat det lite med andra personer också och det verkar ju som att det har varit värt det trots att det orsakat mycket smärta också.

Precis, det ska ju läka ihop egentligen. Har läst lite, och talat med en person där den där läkningen inte hade gått som den skulle så istället blev det värre vilket resulterade i en ny steloperation och jag har egentligen inte jättemycket problem av stagen mer än högst upp där stagen börjar, de är så långa där att de sticker ut jättemycker och trycker och bränner. Så tänkte se hur möjligheterna finns i att korrigera det? Min ena läkare sa att man inte behöver ta bort allt stag men delar av det - så det låter ju väldigt hoppfullt.

Vill bara tacka er båda så mycket för ni svarat. Detta har varit en enorm hjälp för mig!

Lillatrollet
11/27/15, 3:44 AM
#11

Vad har ni haft för sorts stag och skruvar när ni opererade er för x antal år sedan? Om ni nu frågade det?

När jag opererades nu i oktober så frågade jag pga jag läst här att flera haft massor med besvär av skavande skruvar och stag och då berättade han att numer använde dom tunnare stag och "slätare" skruvhuvuden typ så att det var väldigt stor skillnad.

Blev som nyfiken om ni också har dom "nya" stagen och skruvarna. Vill inte att min rygg ska börja krångla när jag inte hade ont alls innan Op :(

Spieluhr
11/29/15, 4:48 PM
#12

#11 Vet inte mer än att det är titan faktiskt. Jag opererades dock för ''bara'' 2 år och 8 månader sen så jag tycker ändå att det var relativt nyligen? Men mycket kan ju ha hänt på den tiden! 

Jag har inga problem med mina stag och skruvar i ländryggen. Där är där uppe som det skaver och man känner jättetydligt om man nuddar försiktigt med fingrarna att stagen petar ut. Bör tillägga att de första 1,5 åren gick superbra! Ingen smärta alls. Sen började det bli lite sämre. När det gått cirka två år blev det liksom dåligt, så dåligt att det påverkade min vardag, och sen har det bara blivit värre efter dess :-/

Spieluhr
12/29/15, 4:45 PM
#13

Ska träffa läkaren nu i början på januari och jag är så nervös. Vet inte om jag ska föreslå en till operation eller inte. Gahhhh.

Annons:
eles90
4/6/16, 1:07 AM
#14

Hej! Visste inte att en sån här operation fanns överhuvudtaget då min läkare aldrig sade nått, varken då eller för 2 år sedan… hittade av en slump ett kort klipp på Youtube då dom kapar revben och trycker ut dom. Blev nyfiken och kollade vidare. Amerikanska ortopeder förklarar att dom kapar av de revbenen som behövs kapas och så får de växa ut på nytt. Om jag förstod rätt så görs det inte riktigt på samma sätt här? Ni som gjort en sån här operation, har ni tips på sjukhus där de utför dessa operationer? Jag är extremt nyfiken på att göra en sån här operation och döka vidare på det då jag mått dåligt över min puckel i 13 år… Är glad att jag hittade detta forum. Känns som en vikt har släppts från mina axlar då jag trott att man inte kan göra nått åt puckeln. Sen har det inte hjälpt att alla i min omgivning förnekat den och sagt att den inte finns, utan det sitter i mitt huvud. Känns skönt att veta att man inte har haft fel och att man inte är ensam. Tack på förhand!

[Thiah]
4/6/16, 5:02 AM
#15

Jag gjorde min på karolinska sjukhuset.

Anna
4/6/16, 8:42 AM
#16

#14 Jag gjorde min på Universitetssjukhuset i Linköping, då i samband med steloperation men de görs även som enskilda "plastik"operationer. Min läkare förklarade det som att de sågar loss revbenen där de fäster i kotpelaren, filar ner dem en-ett par centimeter och sedan fäster tillbaka dem.

Hoppas det löser sig för dig! :)

Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

annaattlid.se

eles90
4/6/16, 1:18 PM
#17

Okej, tack så mycket! Ska genast kolla upp det här :)

Upp till toppen
Annons: