Annons:
Etikettandra-behandlingsmetoder
Läst 5297 ggr
Selbi
2015-09-24 17:47

Asklepios katharina schroth

Hej! 

Jag är en 20 årig tjej med skolios och undrar lite över hur ni som är färdigväxta går tillväga för att "underhålla" er skolios?

Jag själv har behandlat min till 100% på Aspleious Kathrina Schroth  som ligger i Tyskland. Är alltså inte stelopererad, utan har behandlats med chenau-korsett och träning.

Annons:
titan diskar
2015-09-25 10:59
#1

Hej. Kontakta din sjuk gymnast/rehab. Och få ett tränings program. Du fick inte med dig något program från Tyskland? Viktigt att träna rygg och magmuskler! Jag har skolios men fick korsett när jag va 10 år nu är jag 36 år. Men dom släppte mig för tidigt 16/17 år. Nu har jag även diskar som smular sönder. Har opererat in två titan diskar. Men hela ryggen går sönder å i och med min skolios kan dom inte sätta in fler så jag kommer att bli stelopererad i hela ryggen.INGEN vet varför de skyller på skoliosen.MEN tränar allt va jag kan med min mage å rygg. Lycka till!!😊

Anja67
2015-09-25 17:54
#2

Hej, Jag blir nyfiken att höra mer om din träning på Asklepios kliniken,min dotter har varit och tränat på SOS kliniken i London. Jag tror att det är liknande träning. Är du inte nöjd med Schroth träningen eftersom du söker nytt sätt att underhålla resultaten du uppnått? Vi har tränat i 4 månader nu, skall till läkaren i slutet av oktober. Då får vi reda på om det gjort någon skillnad. Rent utseendemässigt så ser ryggen jämnare ut . Så muskulärt ser vi förbättring men om det kunnat påverka ryggraden vet vi inte. Vi har ett program att följa, det är tuffare träning nu så länge hon växer och har korsett. När hon slutar växa kan hon trappa ner på träningstiden, men ändå följa programmet. Vad jag förstått måste träningsprogrammet anpassas allteftersom ryggen förändras ( förhoppningsvis till det bättre). Känner du att Schroth träningen gett resultat för dig? Hur mycket har de rekommenderat dig att träna? Mvh Anja

Selbi
2015-09-25 19:19
#3

Det är så hemskt med skolios tycker jag, det känns alltid som att det är alldeles för lite forskning bakom det hela, tycker inte ni det också? Helt sjukt vad olika svar man får från alla läkare dessutom… Jag åkte till Tyskland när jag var runt 13 med en vinkel på 56 grader, i Sverige ville man operera. Sen har jag behandlat med Scroth metoden och Cheneu-korsett till jag blev 18 ungefär (borde ha fortsatt…) men började slarva redan i 17 års åldern. Iallafall på min senaste röntgen bild är min vinkel 35 och 24 eller något sådant. Nu vet jag inte hur den ser ut, är väldigt orolig för att det kan ha försämrats. Tror ni att man kan leva normalt liv med en vinkel på 35-40 grader som vuxen? Eller blir det värre?

Selbi
2015-09-25 19:20
#4
Selbi
2015-09-25 19:27
#5

Anja, Scroth träningen funkar! Kombinera gärna med en korsett för bäst verkan sen när tjejen blir äldre också! :) Vet inte hur det är i London men i Tyskland är det alltid fullbokat och dem behandlar både unga och vuxna. Jag undrar bara hur vanligt det är egentligen med att en skolios försämras i vuxen ålder, och hur lätt det är att åtgärda den då med Scroth träningen…

Anja67
2015-09-25 20:24
#6

Hej! Jag tror att det beror mycket på hur kraftig skolios du har, ju större kurva desto större risk för försämring. Dock tror jag att de flesta som vittnar om försämring inte tränar den typ av träning som Schroth ger, Flera som jag talade med på London kliniken vittnar om en tydlig förbättring vid träningens första månader….men att de "vunnit" grader år efter år….alltså lyckats bli bättre och bättre istället för att försämras… Jag tror att du kan leva bra med en kurva runt 30 -40grader….men fortsätt med träningen som du lärt dig. Det är viktigt! Den kommer hjälpa dig att hålla dig frisk och stark. Du skapar din egen muskelkorsett :-) Grattis! Vilken otrolig förbättring du lyckats göra! Varför är du orolig att det har försämrats? Har du ont?

Annons:
Selbi
2015-09-25 22:02
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3
#7

Det är ju superbra! Som du säger så är det ju viktigt att man fortsätter träna hemma också! :)

 Jag är orolig för att jag slutade med träningen helt dem här två åren, och även min korsett då.  Och för några dagar sen slog det mig bara att "Just det, jag har skolios" när jag stod och tittade på mig själv i provrummet.

Sen kom jag hem och tog bilder på min rygg och häpnade lite… och självklart tänker jag att det har försämrats på grund av allt det här.

Men ont gör det inte, möjligtvis är jag lite stel ibland och speciellt på morgonen. 

Bifogar lite bilder på min rygg, känsliga tittare varnas. ;) Ja det är jobbigt att se hur man ser ut (speciellt på röntgen) men samtidigt vet jag ju att det har varit så mycket värre också.

Anja67
2015-09-26 08:08
#8

Hej, Jag tycker att du ser jättefin ut, vet man inte om det så skulle man inte tänka på det. Det är bara när du böjer dig framåt som man kan se rotationen, Ta upp träningen igen! :-)…. Det kommer du ha nytta av hela livet. Det är en fantastiskt förbättring du lyckades få. Har de inte refresher weeks i Tyskland? Det har de i London, och det var många som kom för att de av en eller annan anledning "tappat" sin träning. Eller bara behövde lite peppning. Lycka till!

Selbi
2015-09-28 19:54
#9

Hej hörrni! Har mått riktigt uselt dem här dagarna då jag intalat mig själv att ryggen blivit sämre på dessa 2-3 år jag varit utan behandling. Men nu har jag fått upp modet lite igen. Bokade tid hos kliniken i Tyskland. Anja, hur gammal är din dotter?:) har ni sett om träningen har gett resultat på röntgen än?:)

Anja67
2015-09-28 22:21
#10

Hej igen! Min dotter är 15 år, vi skall på återbesök till läkaren i mitten av oktober då de också skall ta röntgen. Så vi är nervösa nu….. Jag hoppas såklart att vi skall ha lyckats stoppa progressen…… Men vågar inte hoppas för mycket. Så bra att du bokat tid i Tyskland. Hur är deras träning upplagd? Rekommenderar de också daglig träning? Skulle vara intressant att jämföra. Hur länge skall du vara där? Hälsningar Anja

Selbi
2015-09-29 10:23
#11

Okej! Men i den åldern har hon alla chanser att bli rak som tur är! Röntgen är alltid lite otäckt… Man får hålla tummarna verkligen. Någon nytta ger det alltid! I Tyskland så bor man på kliniken och tränar från klockan 8 till runt 16-17 om jag inte minns fel. Det är alltså pauser mellan träningarna. Dagarna består av träning i grupp, egen träning (med terapeuter som finns där och kommer och rättar en och sådär), massage och teori (hur man sitter rätt i vardagen osv.) och sen måltider. Deras träning är som standard i fyra veckor, nu när man är färdigväxt brukar dem rekommendera att man åker dit för 2-3 veckor bara. Men jag ska ändå dit i fyra tänkte jag… Ta igen lite. Och försöka räta ut kröken ytterligare… Innan det är allt försent haha. Dem rekommenderar daglig träning livet ut, men att man minskar den till ca 30 minuter eller något sådant som vuxen.

Upp till toppen
Annons: