Tankar och funderingar

Scheuermanns sjukdom?

2013-08-08 21:48 #0 av: backas

Hej!

Detta kanske är fel forum för mig, men testar endå:-) ni som är medlemmar här kanske vet nått annat forum för just detta?

Jag vill veta om nån här på forumet har nått bra tips/råd på hur jag skall göra med min rygg!

Problemet jag har är att min rygg är väldigt S-formad, och det har den varit sedan jag var i 12-13 års åldern. (är 23 nu).

Har i stort sett alldig brytt mig om det förut,då jag inte har haft några större problem med den.

Men man fick höra en hel del under åren i skolan hur min rygg såg ut.

Jag har fortfarande inga problem med ryggen förutom att förra sommaren tyckte jag att det såg bedrövligt ut, och jag bestämmde mig för att få bukt med problemet,

Och det var ju lättare sagt än gjort...

Har nu hållit på att gjort en herrans massa olika "hållnings övningar" i stort sett varje dag i ett år, mestadels hemma men även på gym, men helt utan resultat.

Så för ett par månader sen så googlade jag fram en sjukdom som hette Scheuermanns sjukdom som jag tyckte passade in på mitt problem,

Jag har inte uppsökt någon läkare än då jag tror att man får gå därifrån med en pappersbunt med ny övningar, och så står man på ruta ett igen...

läste även denna text           http://www.1177.se/Dalarna/Fraga-1177se/Fragor/Scheuermanns-sjukdom-vad-ar-det/          där står det att "hållningsgymnastik hjälper knappast"

I övrigt är jag skapligt vältränad och har bra kondition då jag åker enduro och gymmar.

Jag har tre bröder och alla tre är ca 10 cm längre än jag, finns heller ingen i släckten som har haft detta problem.

Hur tycker ni jag ska gå vidare med detta problem? såg på youtube att det fanns dom som har opererats för detta fel, men jag tycker inte att det verkar vara nån höjdare att genomgå då jag har både fysiska intressen och jobb,

Lägger upp en bil så ni ser hur det ser ut när jag sträcker ut ryggen så gott det går.

Tacksam för hjälp!

Anmäl
2013-08-09 18:46 #1 av: Spieluhr

Hejsan! Jag kan faktiskt endast rekommendera dig att gå till en läkare, en bra läkare som kan hjälpa dig. Tror det skulle vara det bästa även om det kan kännas väldigt jobbigt.  Angående operation kan alltid läkaren berätta för dig om du kommer att få några begränsningar eller dylikt, om operationen är ett alternativ. 

Anmäl
2013-08-09 22:33 #2 av: Juliasundstrom

Du har kyfos! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Anmäl
2013-08-12 21:49 #3 av: backas

hej!

hur fixar jag en tid hos en bra rygg läkare då?(Dalarna)

måste jag till vårdcentralen först?

mvh

Anmäl
2013-08-12 22:17 #4 av: Spieluhr

#3 Jag har ingen aning eftersom jag inte bor i Dalarba, men ring till vårdcentralen och hör dig för lite! Säg att du skulle vilja få någon tid till att kolla upp din rygg (berätta om dina tankar och funderingar) +  eventuell röntgen och sedan kommer dom ge dig den läkaren som passar för just ditt fall.

Lycka till!

Anmäl
2013-08-16 21:25 #5 av: Juliasundstrom

Oftast behöver man få en remiss från vårdcentralen till en ortoped där de går vidare med röntgen! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

Anmäl
2013-08-24 23:23 #6 av: ElinTjej

fråga om tid på ortopedmottagningen Falu sjukhus ;)

Anmäl
2013-08-27 21:31 #7 av: backas

okej, 

ingen som vet nån med samma problem?

som kanske vet vad det finns för alternativ,

Anmäl
2013-08-31 10:16 #8 av: Thiah

På mina papper från sjukhuset stod det någonting om kyfos. Jag ser nästan ut som du i ryggen. 

En smula hänsyn och lite omtanke betyder så mycket. /Nalle Puh

Sajtvärd på Gravid.ifokus.se

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.