Annons:
Etiketttankar-och-funderingar
Läst 11145 ggr
backas
8/8/13, 9:48 PM

Scheuermanns sjukdom?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Detta kanske är fel forum för mig, men testar endå:-) ni som är medlemmar här kanske vet nått annat forum för just detta?

Jag vill veta om nån här på forumet har nått bra tips/råd på hur jag skall göra med min rygg!

Problemet jag har är att min rygg är väldigt S-formad, och det har den varit sedan jag var i 12-13 års åldern. (är 23 nu).

Har i stort sett alldig brytt mig om det förut,då jag inte har haft några större problem med den.

Men man fick höra en hel del under åren i skolan hur min rygg såg ut.

Jag har fortfarande inga problem med ryggen förutom att förra sommaren tyckte jag att det såg bedrövligt ut, och jag bestämmde mig för att få bukt med problemet,

Och det var ju lättare sagt än gjort…

Har nu hållit på att gjort en herrans massa olika "hållnings övningar" i stort sett varje dag i ett år, mestadels hemma men även på gym, men helt utan resultat.

Så för ett par månader sen så googlade jag fram en sjukdom som hette Scheuermanns sjukdom som jag tyckte passade in på mitt problem,

Jag har inte uppsökt någon läkare än då jag tror att man får gå därifrån med en pappersbunt med ny övningar, och så står man på ruta ett igen…

läste även denna text           http://www.1177.se/Dalarna/Fraga-1177se/Fragor/Scheuermanns-sjukdom-vad-ar-det/          där står det att "hållningsgymnastik hjälper knappast"

I övrigt är jag skapligt vältränad och har bra kondition då jag åker enduro och gymmar.

Jag har tre bröder och alla tre är ca 10 cm längre än jag, finns heller ingen i släckten som har haft detta problem.

Hur tycker ni jag ska gå vidare med detta problem? såg på youtube att det fanns dom som har opererats för detta fel, men jag tycker inte att det verkar vara nån höjdare att genomgå då jag har både fysiska intressen och jobb,

Lägger upp en bil så ni ser hur det ser ut när jag sträcker ut ryggen så gott det går.

Tacksam för hjälp!

Annons:
Spieluhr
8/9/13, 6:46 PM
#1

Hejsan! Jag kan faktiskt endast rekommendera dig att gå till en läkare, en bra läkare som kan hjälpa dig. Tror det skulle vara det bästa även om det kan kännas väldigt jobbigt.  Angående operation kan alltid läkaren berätta för dig om du kommer att få några begränsningar eller dylikt, om operationen är ett alternativ.

Juliasundstrom
8/9/13, 10:33 PM
#2

Du har kyfos! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

backas
8/12/13, 9:49 PM
#3

hej!

hur fixar jag en tid hos en bra rygg läkare då?(Dalarna)

måste jag till vårdcentralen först?

mvh

Spieluhr
8/12/13, 10:17 PM
#4

#3 Jag har ingen aning eftersom jag inte bor i Dalarba, men ring till vårdcentralen och hör dig för lite! Säg att du skulle vilja få någon tid till att kolla upp din rygg (berätta om dina tankar och funderingar) +  eventuell röntgen och sedan kommer dom ge dig den läkaren som passar för just ditt fall.

Lycka till!

Juliasundstrom
8/16/13, 9:25 PM
#5

Oftast behöver man få en remiss från vårdcentralen till en ortoped där de går vidare med röntgen! :)

Medarbetare på Skolios Ifokus.

[ElinTjej]
8/24/13, 11:23 PM
#6

fråga om tid på ortopedmottagningen Falu sjukhus ;)

Annons:
backas
8/27/13, 9:31 PM
#7

okej, 

ingen som vet nån med samma problem?

som kanske vet vad det finns för alternativ,

[Thiah]
8/31/13, 10:16 AM
#8

På mina papper från sjukhuset stod det någonting om kyfos. Jag ser nästan ut som du i ryggen.

scheuermann73
3/13/17, 7:14 PM
#9

Hej.

Jag har samma problem. hoppas tråden är öppen fortfarande. Jag har haft scheuermann syndrom sen jag var 10-12 ca och är nu 44. Jag har haft ångest för detta så länge jag kan minnas. Har hört mycket om ryggen och ser att många tittar konstigt på en när man är på stranden typ!! Inget kul alls och påverkar psyket. Jag har nyligen fått en kompressionsfraktur på kota th5 och det ser ut som en steloperation kommer bli aktuell. Jag började då kolla lite på detta på nätet och det ledde i sin tur till att jag hittade en hel del om scheuermanns och att det faktiskt går att operera. Och resultaten är förvånansvärt bra. Gå till vårdcentralen och be om att få en remiss till ortoped som i sin tur kan rekommendera dig för operation. Låt det inte vara bara för det blir INTE bättre med åren. Alla är vi olika men jag kan tänka mig att smärtan vi upplever är ganska lika för alla med scheuermanns. Jag får ofta en brinnande känsla mitt på ryggen. Fruktansvärt jobbigt. Hoppas du hittar en lösning. Skriv gärna om du hittar nåt.

Upp till toppen
Annons: